Vzácný důkaz dinosauřího kanibalismu?

8. říjen 2009

Kanadští paleontologové našli čelist, která může být dalším důkazem kanibalismu mezi dinosaury.

Podle paleontologů z Albertské univerzity zatím existuje jen jediný prokázaný doklad o tom, že se kanibalismus vyskytoval i mezi dinosaury. Pochází z Madagaskaru, kde byly v roce 2007 objeveny fosilie dinosaurů Majungatholus atopus, které nesou známky kanibalismu. Další možný důkaz byl teď objeven v čelisti dravého gorgosaura, který před 70 miliony let žil a zahynul na území jižní Alberty. Čelist byla vykopána už v roce 1996, ale teprve teď si pracovníci Royal Tyrell Museum všimli, že je do ní zaklíněna špička zubu jiného dravce. Kolem rány nejsou žádné stopy hojení, což ukazuje, že dinosaurus zahynul zanedlouho poté, co se zub zasekl do jeho čelisti.

Gorgosaurus byl tedy pravděpodobně napaden a zabit jiným dravým dinosaurem. Další možností je, že se dinosaurus krmil z mrtvého těla a přitom ztratil jeden ze svých zubů. Tak či onak ale platí, že pokud byl oním dinosaurem jiný gorgosaurus, mají vědci další vzácný důkaz dinosauřího kanibalismu. V dané oblasti gorgosauři početně převažovali nad jinými masožravé dinosaury a paleontologové proto považují za vysoce pravděpodobné, že oba zúčastnění dinosauři patřili právě k tomuto druhu.

autor: Martina Otčenášková

Více z pořadu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.