Výstavba části D4 formou PPP je poctivě připravená, stát si dal záležet, chválí Šindelář zdopravy.cz
Mezi Příbramí a Pískem má do roku 2024 vyrůst nový úsek dálnice D4. Stavbu stát tentokrát nechá na soukromých firmách, kterým bude následně platit za její provoz a udržování. Česká republika by měla ve finále zaplatit bezmála 18 miliard korun. Podle odborníka na dopravu Jana Šindeláře stát sice ve finále zaplatí o něco víc, než kdyby šel tradiční cestou, výhodou je ale rozložení splátek do delšího časového údobí a záruka údržby dálnice.
„Nejde o žádný inovativní projekt, okolní státy už to tak dělají desítky let,“ upozorňuje ekonom ze společnosti PwC Jan Brázda. „Doháníme západní a střední Evropu, abychom si to PPP, tedy Public Private Partnership, taky vyzkoušeli,“ dodává.
Čtěte také
Pokud jde o samotnou realizaci, nemá Brázda větší obavy. Je totiž přesvědčen, že celý projekt byl vysoutěžen velmi dobře.
„Příprava byla dlouhá. Vypadá to, že stát si dal opravdu záležet,“ přidává se Jan Šindelář ze serveru zDopravy.cz. „Příprava se zdá být poctivá. Neměl by se tam vyskytnout žádný zásadní problém.“
Chybějící úsek dálnice má dostavět konsorcium firem DIVia, které tvoří francouzské firmy Vinci a Meridiam. Stavebně bude za projektem stát česká společnost Eurovia.
„Není to pro nás nic nového. Společnost Vinci provozuje na osm tisíc kilometrů koncesních dálnic po celém světě. Tento tým realizoval na Slovensku výstavbu 52 kilometrů dálnice už před deseti lety,“ vypočítává zkušenosti s PPP projekty generální ředitel společnosti Eurovia CS Martin Borovka.
Martin Borovka, generální ředitel Eurovia CS
Jan Brázda, ekonom z PwC
Jan Šindelář, odborník na dopravu, server zDopravy.cz
A ujišťuje, že firma chce k realizaci přistoupit s ohledem na životní prostředí: „Budeme se snažit maximálně využít materiály, které sami vytěžíme, případně takové, které se nachází v okolí stavby, jsou již vytěžené a budeme je schopni do té stavby použít.“
Přínosem pro celou oblast bude nakonec i zvýšená nabídka pracovních pozic, připomíná.
Poslechněte si celý audiozáznam Speciálu Jana Bumby.
Související
-
Le Monde: Černá Hora se dostala do finančních kleští kvůli stavbě předražené dálnice Číňany
Vláda Černé Hory se dostává pod tlak čínské exportní banky kvůli předražené dálnici, upozorňuje francouzský list Le Monde. Projekt v Pekingu dohodla minulá vláda.
-
Dálnice, silnice, dopravní uzly. S reportérkou ČRo o nových opatřeních a podobě policejních kontrol
Lenka Kabrhelová mluví s reportérkou Českého rozhlasu Janou Magdoňovou.
-
Koridory, kterými se šíří zvěř, stále častěji přerušují nové dálnice, železnice nebo lidská sídla
V ekologickém magazínu Natura se tomu věnuje Ondřej Novák.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka