Úžasný drak z Číny může přepsat dějiny dinosaurů i geologie

Nový objev zkamenělé kostry dinosaura by mohl přepsat geologickou historii Číny. Nejnovější příspěvek do skupiny obřích dlouhokrkých dinosaurů, známých jako sauropodů, žil na severu Číny asi před 174 miliony let. Nyní dostal jméno Lingwulong shenqi, „úžasný drak z Ling-wu“.

Informuje o tom server britské stanice BBC

Vědecká obec byla až do současnosti přesvědčená, že východní Asie byla v té době již oddělena od superkontinentu Pangea. Objev Lingwulonga může znamenat, že tomu tak ve skutečnosti nebylo.

Člen podskupiny neosauropodů, která zahrnuje brontosaury, diplodoky a brachiosaury, byl nalezený přesně tam, kde by to nikdo nečekal – v severní Číně, přičemž jeho pozůstatky jsou asi o 15 milionů let starší než jakékoli jiné známé nálezy dinosaurů z této skupiny.

Nejstarší neosauropod

Doktor Philip Mannion z Královské univerzity v Londýně popisuje objev Lingwulonga  jako velmi nečekaný. „Nejen že se jedná o nejstaršího člena této skupiny, ale také o vůbec prvního, který kdy byl objevený v Asii. Dlouhou dobu jsme žili v přesvědčení, že neosauropodé se do Asie během období jury nedostali,“ vysvětluje vědec.

Logo

V té době se Pangea začínala štěpit a podle dosavadních teorií se předpokládalo, že moře podobné dnešnímu Rudému, avšak daleko větší, oddělovalo dnešní Čínu od zbytku superkontinentu. To by zabraňovalo jakýmkoliv zvířatům migrovat tam a zpět. Neosauropodé by se tak do oblasti dnešní Číny museli dostat dříve, ještě před vytvořením bariéry. Současné geologické důkazy ale ukazují, že možná byla prostupná.

Přestože se neosauropodé hojně vyskytovali ve všech ostatních oblastech Pangey, které v současnosti tvoří Severní Ameriku, Evropu a východní Afriku, až do letošního roku nebyl objeven žádný exemplář, který by stářím přesahoval 160 milionů let. Lingwulong se tak stal nejstarším známým členem této rodiny. Jeho nález může také naznačovat, že tito dinosauři byli na mnohem vyšším stupni evolučního vývoje, než vědci doposud předpokládali, píše BBC.

Odolní a přizpůsobiví

Navzdory teorii, že dinosauři evolučně neuspěli, protože podlehli klimatickým změnám vyvolaným dopadem Chicxulubského asteroidu, je naopak velmi pravděpodobné, že byli jako druh velmi odolní a dokázali na planetě setrvat několik milionů let.

Přežili několik masových vymírání způsobených rozsáhlou vulkanickou činností. „Nález Lingwulonga takovou teorii jen potvrzuje,“ konstatuje paleontoložka Cecilia Apaldettiová ze Sanjuanské národní univerzity v Argentině.

Podle ní totiž dokazuje, že dinosauři měli neobyčejnou schopnost anatomické proměny už od počátku své evoluce. Odbornice vysvětluje, že právě tato schopnost umožnila dinosaurům dominovat téměř v jakémkoli pozemním ekosystému po miliony let.

„Jejich anatomická všestrannost byla pravděpodobně jednou z nejdůležitějších vlastností, jež z dinosaurů učinila jedny z nejúspěšnějších obratlovců v historii planety,“ poznamenává doktorka Apaldettiová v závěru článku na serveru britské stanice BBC.

autor: rer