Už dost prodlužování dětství, chce poslanec omezit odklady. Ředitel: Bude to složité i pro potřebné
Zhruba každé čtvrté dítě v Česku jde do první třídy až v sedmi letech. Změnit to má novela školského zákona, která je ve Sněmovně před třetím čtením. „Bojíme se, že pro děti, které odklad opravdu potřebují, bude proces jeho získání příliš komplikovaný,“ upozorňuje pro Český rozhlas Plus Tomáš Augustýn, člen Asociace ředitelů základních škol. „Ředitelé se najednou vzbudí během jednání Sněmovny a mají obavy,“ vadí poslanci Pavlu Klímovi (TOP 09), který novelu předložil.
Pane řediteli, vy souhlasíte se záměrem snížit počet odkladů, ale nesouhlasíte s tím, jak je novela naformulovaná. Které body jsou podle vás nejproblematičtější, nebo by mohly v praxi přinést problémy?
Tomáš Augustýn: Minulý týden jsme měli valnou hromadu Asociace ředitelů základních škol, kde jsme tento bod jako jeden z hlavních široce diskutovali. Uvědomujeme si problém, že odkladů je příliš mnoho a způsobuje to problémy ve školách, protože se v jedné třídě potkávají děti, které jsou od sebe běžně až dva roky. To potom určitě není zdravý kolektiv.
Čtěte také
U tohoto návrhu se obáváme, že se s vaničkou vyleje i dítě. Potřebujeme odklady omezit, otázka je jak moc. Bojíme se, že pro děti, které odklad opravdu potřebují a nejsou zralé na školní docházku, bude ten proces tak komplikovaný, že o odklad žádat nebudou.
Pane Klímo, zásadní změna bude v posuzování toho, zda dítě má mít odklad, nebo ne. Od září o tom nebude rozhodovat dětský lékař, ale specialista. Nehrozí, že přísnější kritéria naženou do tříd nezralé žáky? Že rodiče zvlášť ze sociálně slabších poměrů nebudou chtít obíhat specialisty a prostě to vzdají?
Pavel Klíma: Mám pocit, že se ředitelé škol se právě vzbudili. Novelu jsme připravovali více než rok a půl i za účasti Asociace ředitelů základních škol. U kulatých stolů byl přítomen jak její ředitel, tak místopředseda. Rád bych také podotkl, že jsem 18 let pracoval jako ředitel základní a mateřské školy.
Ředitelé se nám najednou vzbudí během jednání mezi druhým a třetím čtením a mají obavy. Přiznám se, že já mám obavy, abychom kvůli těmhle obavám dalších 20 let nekoukali na to, jak nám rostou odklady z 25 procent třeba na 40.
Čtěte také
A můžete se vyjádřit k té obavě, jestli se vylije s vaničkou i dítě?
Klíma: Ta formulace, aby se s vaničkou nevylilo i dítě, jak říkají ředitelé, tak ta byla nejobtížnější. Chceme, aby dítě, kterému rok odkladu pomůže, ho dostalo. Ale máme to naformulované tak, aby nešel systém obejít tak, jak se to děje dnes. Tedy že o tom rozhodne rodič, který jenom chce dítěti prodloužit dětství.
A ta otázka, jestli systém nebude příliš uzavřený?
Klíma: Nebude, je tam jasně a dostatečně otevřeně formulováno, že to bude odborník a ne pediatr. Ale jestli mluvíte o celkové nezralosti, tak si řekněme, co to je, co je její příčinou a jestli ji může definovat nějaký jiný odborník než pediatr.
Konec „celkové nezralosti“
Budou místa u specialistů? A budou rodiče třeba ze sociálně slabších poměrů chtít nějakého hledat? Protože pediatr je pro ně přece jenom asi nejblíž.
Klíma: Ano, tak ho tam ten pediatr musí poslat.
Mezi námi, my jsme se snažili najít příčinu vysokých odkladů a právě formulace pediatrů, že dítě není připravené na školu, je něco, co jsme úplně zrušili. Celá ta novela se netýká pouze toho, jak to omezíme a kterých dětí se to bude týkat, ale nese to s sebou velmi vysoký počet doprovodných opatření.
Čtěte také
Pane řediteli, říkáte, že rozumíte tomu záměru a že víte, že odkladů je zkrátka příliš a způsobují ve vzdělávacím systému i ve třídách problémy. Nebyl toto nejčastější způsob, jak se systém zneužíval, že pediatr napsal celkovou nezralost dítěte?
Augustýn: My samozřejmě souhlasíme s tím, že je potřeba počet odkladů snížit, to jsem říkal už na začátku. Ale v současné době nestačí potvrzení od pediatra, musí být i z pedagogicko-psychologické poradny. Musí to potvrzovat oba a muselo to být doplněno právě o vyšetření.
Bohužel ho podle nás poradny velmi často psaly ve chvíli, kdy dané dítě odklad prostě nepotřebovalo. Byla to možná často vidina zjednodušení nástupu do školy, když to bude o rok později.
Klíma: Tak znovu a na placato, pane řediteli, zůstává to stejné jako předtím. Opravdu o tom rozhoduje poradna poté, co dostane doporučení či nedoporučení od lékaře.
Čtěte také
Dřív to byl i pediatr s formulací celková nezralost. Nyní jsou to jen ti odborníci. A to kvůli zneužívání institutu odkladu až na 25 procent nejčastěji tou větou od pediatra.
A to je celé. Opakuju vám to už podruhé, pane řediteli, abyste byl klidný, že tohle se prostě nemůže stát.
Pane řediteli, prosím o vaši reakci.
Augustýn: Já věřím tomu, že se to nemůže stát podle budoucího návrhu. Já jsem komentoval a upřesňoval současný stav, protože tady zaznělo, že je to pouze na lékaři, což není, to i pan Klíma potvrzuje. To, že to v budoucnu nadužíváno nebude, o to se opravdu nebojíme.
Jaká podpůrná opatření pro školy navrhují poslanci? A hrozí v Česku nedostatek asistentů pedagoga? Poslechněte si celé Pro a proti v přehrávači na začátku článku.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.