Stoiber a CSU v Bavorsku

16. duben 2009

Situace před řadou voleb v Německu, kde se v tomto roce volí jak do zemských parlamentů, tak do Evropského parlamentu, prezident a proběhnou celostátní volby, je dle průzkumů pro velké strany nepříznivá. CSU, která v Bavorsku tradičně vládla, odcházejí voliči k liberálům FDP, nebo podle téhož průzkumu 2,4 milionu občanů, kteří volili v roce 2005 stranu CSU, je nerozhodnuto nebo nechce za dané situace jít vůbec k volbám.

0:00
/
0:00

To je samozřejmě alarmující výsledek a proto podle jejího bývalého předsedy Edmunda Stoibera musí ve velmi krátkém čase tato strana říci nahlas a srozumitelně za jakými hodnotami stojí, jaké hodnoty bude bránit.

V současné době to vypadá v Německu tak, že obě unionistické strany CDU/CSU mají dohromady 700 000 členů, jedenáct ministerských předsedů v zemských vládách a jsou pochopitelně zastoupeny ve spolkové vládě. Po dvou necelých obdobích vlády sociálních demokratů a jednom období vlády velké koalice, kdy se zároveň politika začala řídit víc než hodnotami marketingem, se pochopitelně hodnoty, které symbolizovaly obě strany, z veřejného života do značné míry vytratily. Blížící se volby by ale tento trend, na čemž se shodují obě velké strany, tedy jak unionisté, tak sociální demokraté, měly změnit. Pokud se to politikům ale nepovede, kmenové voličstvo, kterým strany propůjčovaly identitu, od nich začne ještě rychleji odcházet. Není to tak dlouho, kdy tyto strany měly bezmála dvojnásobný počet členů a podobně to bylo i s jejich voliči.

Podle Edmunda Stoibera, ale i některých politologů, není v současnosti v Německu nic atraktivnějšího, než být konzervativní. Problém ale je, že i kancléřka, která šéfuje sesterskou unionistickou stranu CDU, se na veřejnosti moc konzervativně nechová a současný předseda CSU pan Seehofer je populista. Pan Stoiber, jako profesionál, paní kancléřku sice hájí a tvrdí, že snažit se nevydávat víc než činí příjem, je základní konzervativní hodnota, ale na veřejnosti, v době masových investic do krachujících firem, to nezní samozřejmě moc věrohodně.

Podle bývalého předsedy CSU je třeba volební kampaň postavit na slušnosti, přiměřenosti a odpovědnosti. Ta slova zní jak z jiného světa, a proto je otázka jak je možné tyto bezesporu základní hodnoty v dnešním mediálním světě prodat. Slušnost je v současném reklamním hluku moc plachá a nenápadná, přiměřenost musí soutěžit se vším co je super a hyper a obsah slova odpovědnost se skoro vytratil. Samotný úspěch je víc než cesta, která k němu vede, a v tom je zřejmě ten hlavní problém.

Pan Stoiber se zlobí a říká, že za současnou krizi může nenasytná lačnost bankéřů, kteří se upnuli k neslušným ziskům kolem pětadvaceti procent a současně propouštěli tisíce lidí. Doslova říká: "Tito lidé ztratili měřítka. Pro každého normálního podnikatele je takový zisk čirou fantazií, bláznovstvím. Ve finanční sféře něco takového bylo možné, protože bankéři hodily přes palubu základní zásady slušnosti... Kdo chce být dnes konzervativní, musí opět dodržovat staré zásady a dbát na pěstování starých ctností."

Nejnebezpečnější otázka ale zní, jestli to je vůbec možné, jestli je možné v dnešní společnosti oslovit lidi starým slovníkem. To ukáží ale právě všechny volby, které Německo čekají.

Další komentáře si můžete poslechnout v pořadu Názory a argumenty v sekci Rádio na přání . Některé vybrané komentáře si můžete přečíst také v Týdeníku rozhlas .

Spustit audio