Šafr: Kultura, kterou skrze svá média šíří Babiš, je kulturou byzantského východu

19. srpen 2015

Po nedávné koupi vydavatelství Vltava-Labe-Press skupinou Penta se opět rozhořela debata o nezávislosti a svobodě českých médií. Všechny velké tuzemské deníky totiž vlastní velké finanční společnosti.

Jedna strana tvrdí, že se se česká mediální scéna zpřehlední a vlastnictví médií vlivnými byznysmeny je v pořádku.

Podle druhých se jedná o nebezpečnou oligarchizaci médií, které je ohrožením demokracie.

Je tedy ohrožena svoboda médií?

„Je ohrožena od vstupu Andreje Babiše do médií a je ohrožena velmi dramaticky,“ odpovídá zakladatel a šéfredaktor Svobodného fóra Pavel Šafr.

Leoš Kyša, novinář a publicista serveru Mediahub.cz, který provozuje slovenská odnož vydavatelství MAFRA vlastněná Agrofertem Andreje Babiše, reaguje: „To jsou silná slova, která se nezakládají na pravdě. Co víc k tomu říct.“

Podle Šafra je cítit velká změna systému oproti tomu, jaký tady byl „před Babišem“.

„Tehdy zde působila řada zahraničních vydavatelských domů, které měly svou vydavatelskou kulturu, která měla standardní západní úroveň. Subjekty, které dnes vlastní hlavní deníky a především Andrej Babiš, to je úplně jiná kultura. Je to kultura byzantského východu, nikoli Západu,“ myslí si šéfredaktor Svobodného fóra.

Leoš Kyša s Pavlem Šafrem nesouhlasí. Ve světě je podle něj normální a běžné, že velké korporace a významní bohatí byznysmeni vlastní média.

„Je v tuto chvíli děsivé představovat svět tak, že média nedělají svoji práci jenom proto, že je někdo vlastní. Je to naopak. Často média dělají mnohem lepší práci, protože si uvědomují, že jsou pod tlakem veřejnosti, že musí dokázat, že jsou lepší navzdory tomu, že je vlastní Penta, J&T nebo Agrofert,“ dodává novinář a publicista serveru Mediahub.

autoři: mvo , Michael Rozsypal
Spustit audio