Ryanair ruší jen asi dvě procenta letů. Pro společnost to není žádná tragédie, říká Kováč

21. září 2017

Tisíce zrušených letů, statisíce zklamaných cestujících a miliony eur vyplácených jako kompenzace. K tomu obrovská ztráta popularity a prestiže. Nízkonákladová letecká společnost Ryanair zažívá velmi nešťastný podzim, za kterým stojí špatná dohoda s piloty ohledně čerpání dovolených. Společnost slibuje, že příští rok už nic podobného nehrozí. „Ryanair to bude stát desítky milionů liber,” říká Petr Kováč, výkonný ředitel poradenské společnosti C-Corpfin, který je hostem Interview Plus.

Britská stanice BBC píše, že rušení letů může zasáhnout až 400 tisíc pasažérů. „Vypadá to, že to je správný odhad, alespoň podle dostupných informací. Ryanair totiž poměrně dost dlouho otálel se zveřejněním toho, které lety budou rušeny,” říká Kováč.

Zahaleno tajemstvím


Vysvětlení, které poskytl generální ředitel společnosti, není tak úplně dokonalé.Petr Kováč

Ryanair prý v letní špičce přemlouval piloty, aby si nebrali volno. Zaměstnanci si nyní vybírají dovolenou a s letadly nemá kdo letát. „Je to trošku zahaleno tajemstvím. To vysvětlení, které poskytl generální ředitel společnosti, není tak úplně dokonalé. Od pondělka nepodává management žádná další vysvětlení k tomuto zmatku,” popisuje ředitel CCF.

Podle Kováče došlo k souběhu několika věcí. „Zaprvé nebyla dohoda s piloty a personálem ohledně vybírání dovolených. Vedle toho, jak se oživila letecká doprava v Evropě, mají piloti najednou možnost odcházet od Ryanairu, kde asi nedostávali ten nejlepší servis.”

Vychýlení znamená problém

„Je nutné upřesnit, že tam nešlo tolik o přehmat managementu. Regulátor vyzval Ryanair, aby sladil svůj fiskální rok s tím rokem tak, jak společnost funguje. Z toho vyšlo jakési zkráceni jednoho roku, kdy se posunul konec roku z dubna na konec roku 2017,” vysvětluje Kováč, podle kterého je tu ale i druhá strana mince.

„Je to také známka toho, že nízkonákladové aerolinky létají opravdu hodně na hraně. Všechny náklady, jak je společnost nastavena, jsou využity na maximum. V okamžiku, kdy dojde k vychýlení, mají větší problém.”

Dopravní letadlo společnosti Ryanair

Žádná tragédie

„Je počítán každý cent, každá penny a každá vteřina, jestli se má vydat, což vytváří obrovský tlak. Ryanair je jedna z největších nízkonákladových aerolinek na celém světě. Každá část jejich operací je nastavena tak, aby byla maximálně efektivní. To může způsobit takový problém,” podotýká expert.

Kováč poukazuje na fakt, že i když čísla vypadají hrozivě, zrušena byla asi 2 procenta letů. „To je z pohledu velké společnosti relativně málo. Má to dopad na akcie, ale není to žádná tragédie,” myslí si.

Ryanair se musí postarat


Ryanair je největší aerolinka v Evropě, je to jedna z největších nízkonákladových aerolinek na celém světě.Petr Kováč

Dá se odhadnout, jak drahá celá situace pro irskou společnost bude? „Ten odhad je relativně přesný a mluví o desítkách milionů liber, horní odhad je někde na úrovni 34 milionů liber. Relativně jasné je, kolik to bude stát, protože tu máme evropskou legislativu, která poměrně detailně popisuje, kolik má která aerolinka zaplatit v takové situaci,” odpovídá Kováč.

Rynair se musí postarat o své cestující. Pokud jim neoznámí zrušení letu dříve než 14 dní předem, musí jim koupit novou letenku. „Druhá část je kompenzace. Ta se liší podle vzdálenosti, ale je to někde mezi 250 až 400 eury za jeden let. Plus jsou tu náklady za čekání na letištích,” vyjmenovává výkonný ředitel poradenské společnosti C-Corpfin.

Utrpí kolapsem pověst společnosti? Jak je to s přetahováním pilotů? Nenaráží letecká doprava v Evropě na své limity? Poslechněte si celé Interview Plus>>
autor: bum
Spustit audio