Romantický terorista? Stěpan Bandera!
Moderní ukrajinští historikové ho označují jako „romantického teroristu“, ruská média používají jeho jméno jako synonymum pro banditu. Stěpan Bandera zůstává velmi rozporuplnou postavou novodobých ukrajinských dějin.
Historické popisy a interpretace ukrajinského boje o nezávislost dodnes budí velké emoce. „Musíme si uvědomit, že na Ukrajině i v Rusku je dodnes živé téma druhá světová válka. Je to způsobené strašlivým utrpením, kterým národy jak na Ukrajině, tak v Rusku prošly,“ vysvětluje zvláštní zpravodaj Českého rozhlasu na Ukrajině Ondřej Bouda.
A nejde jen o utrpení ve 40. letech 20. století. Připomeňme si, co jim předcházelo: po první světové válce si ukrajinské území rozdělily Československo, Polsko, Rumunsko a Sovětský svaz, kterému připadla největší část dnešní Ukrajiny. Následovaly represe, ve třicátých letech potom řízené hladomory. A v tomto kontextu začal boj o nezávislou Ukrajinu.
„Ukrajinu Ukrajincům!“
„Stěpan Bandera byl jedním ze symbolů Ukrajinců, kteří demonstrovali na Majdanu,“ připomíná Ondřej Bouda a jedním dechem doplňuje, že v západní části Ukrajiny není vnímán jednotně. Mnozí Ukrajinci mu nemohou zapomenout zločiny, na kterých se podílel, nebo které byly inspirovány jeho názory.
Za druhé světové války bojoval proti sovětským jednotkám i po boku nacistických vojáků. Jeho vojáci se podíleli na etnických čistkách i cíleném vyvražďování Židů. „Bojoval proti komukoliv, kdo mu zrovna stál v cestě. Trest smrti si vysloužil od Poláků, Němců a nakonec ho v západním Berlíně v roce 1959 zavraždila KGB,“ doplňuje Ondřej Bouda.
Historik a ukrajinista David Svoboda uvádí, že o rozporuplném vnímání Bandery na Ukrajině svědčí mimo jiné to, že se tamní historici dodnes neshodnou ani na základních faktech, jako je např. počet obětí bojovníků za ukrajinskou nezávislost: „Když vezmeme počty Poláků povražděných na Volyni, nebo Ukrajince, kteří přišli o život při odvetných útocích polskou rukou, k nezpochybnitelným údajům se nikdy nedostaneme. Stejně tak nikdy nebudeme přesně vědět, kolik lidí v řadách Ukrajinské povstalecké armády bojovalo.“
„Názory na pozadí jednotlivých událostí a tragédií z tohoto období se natolik různí a liší, až to vyvolává pocit, že existuje několik paralelních dějin této oblasti a tohoto národa,“ uvádí David Svoboda.
„Banderovci“ existují pouze v Česku
Mimochodem, termín „banderovci“, který se v tuzemsku používá pro označení radikálních ukrajinských bojovníků za nezávislost, je specificky český. Je problematický v tom, že zakrývá různorodost ukrajinských bojovníků za nezávislost země. Zdaleka ne všichni z nich se považovali za následovníky Stěpana Bandery. Nakolik byli tito bojovníci hrdiny v boji na (minimálně) dvou frontách, proti nacismu a bolševismu, a nakolik šlo o kruté, krvelačné vrahy, nelze ani dnes s jistotou určit.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
![ze_světa_lesních_samot.jpg ze_světa_lesních_samot.jpg](https://plus.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/30211a0c09767f56cedafa33e6481497.jpg?itok=KWqo-X-T)
![](https://plus.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/1cbf078c2113e4a20ba2b4185c2821e2.jpg?itok=FkhfJLo4)
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.