Roboti opravují pláště obrovských vzducholodí

2. srpen 2016

Firma Lockheed Martin vyvíjí a připravuje do výroby obrovské hybridní vzducholodě. Při obrovském povrchu a praktické nedostupnosti řady míst jejich pláště by však bylo jen velmi těžké či nemožné, aby neporušenost pláště či obalu kontrolovali lidé.

Výzkumné laboratoře Skunk Works téže firmy Lockheed Martin však vyvinuly autonomního robota, který je schopen případné defekty v plášti detekovat i opravovat sám.

SPIDER drží dohromady magnety

Zmíněný robot se zkráceně jmenuje SPIDER, což znamená Self-Propelled Instrument for Airship Damage Evaluation and Repair, česky Samohybný nástroj pro zjišťování a opravu poškození vzducholodí. Skládá se ze dvou spolupracujících částí, z nichž jedna je přiložena k plášti zvenku a druhá na stejné místo zvnitřku, jako dvě půlky burského oříšku.

Poté jsou obě části magneticky svázány, takže se posunují po plášti společně a neztrácejí těsnou kontaktní integritu, která je potřeba pro zabezpečení jejich funkčnosti. SPIDER kontroluje neporušenost pláště pomocí jeho prosvěcování intenzivním LED zdrojem světla, což je monitorováno senzorem umístěným na druhé půlce SPIDERa. Při detekci sebemenší dírky nebo slabšího místa v plášti robot přejde do záplatovacího módu a dotyčné místo opraví.

Přitom zdokumentuje každou poruchu pláště, pokud jde o její umístění a stav daného místa před opravou a po odstranění poruchy. Všechna data pak odešle do dispečinku pro kontrolu.

Robot firmy Lockheed Martin, který opravuje pláště vzducholodí

Pokud by robot náhodou selhal, lze jej nahradit pomocí následné změny plánu činnosti pro ostatní roboty (jeden plášť kontroluje zpravidla více robotů najednou).

V této souvislosti je třeba zdůraznit, že obrovské vzducholodě vyvíjené firmou Lockheed Martin jsou tzv. blimpy.

Jde o “neztužené” vzducholodě, jejichž plášť není vyztužen konstrukcí, drží tvar jen v „nafouknutém“ stavu a které proto v zásadě připomínají řiditelné balóny. Roboty proto mohou plynule, nepřerušeně a bez omezení po plášti klouzat všemi směry, aniž by narazily na překážku.

Nový prototyp má 37 metrů

V současnosti firma Lockheed Martin zkouší a provozuje prototyp obrovské vzducholodi s označením P-791, o délce 37 metrů. V budoucnosti firma plánuje sestrojit její zvětšenou pokračovatelku LMH-1, která bude měřit na délku přes 90 metrů, unese přes 20 lidí a 20 tun nákladu na vzdálenost až 2500 kilometrů a měla by odstartovat v roce 2018. Jejich héliem plněné nádrže by měly produkovat kolem 80% vztlaku. Hybridní vzducholodě firmy Lockheed Martin by navíc měly v blízkosti povrchu využívat vzduchového polštáře, za účelem měkkého přistání.

Zdroje: Lockheed Martin, Slashgear, Digital Trends, Gizmodo, TechXplore, Serious Wonder, New Atlas, Daily Mail, IEEE Spectrum, Youtube 1, Youtube 2, Youtube 3

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio