Reklamní poutač jako příbytek lidí bez domova

15. červenec 2014

V době, kdy některá evropská města instalovala na chodnících bodce, aby se na nich v noci nemohli ukládat bezdomovci, chce pro ně slovenský architekt budovat útočiště z reklamních poutačů.

V mezinárodním kulturním magazínu Artdaily se píše, že slovenská agentura DesignDevelop chce využít billboardů stavěných u cest ve tvaru písmene V, aby byly viditelné z obou stran. Z nich by měly za pomoci třetí stěny a střechy vzniknout malé, ale funkční příbytky pro lidi bez domova.

Slovenský architekt Michal Poláček řekl francouzské agentuře AFP, že doufá, že jeho novinka pomůže bezdomovcům k návratu do normálního života, ke hledání práce a k lepšímu místu, kde by se dalo přebývat. V Poláčkových trojhranných domcích je kuchyně a koupelna. Elektřinu obstarávají sluneční panely nebo síť, která osvětluje reklamní poutače v noci. Náklady na vybudování příbytku by měly být hrazené ze zisku z reklamy.

Čtěte také

Architekta Poláčka inspiroval jeho kamarád, který jednou ukázal na billboard a řekl: „Hele, tady bych mohl bydlet!“ Současně ho vedlo přání pomoci lidem, kteří neměli v životě štěstí. Jeho projekt, který by se musel ještě propracovat, by měl být přístupný jako volný, otevřený prostor komukoli, kdo by ho chtěl využít.

Magazín Artdaily dodává, že instalace bodců na londýnských chodnících, které mají zabránit lidem bez domova, aby se na nich uložili ke spánku, vyvolal nedávno pobouření veřejnosti. Čtyřicet tisíc lidí podepsalo petici, která se dožaduje, aby byly bodce z chodníků odstraněny.

Fenomén bezdomovectví se v posledních několika desetiletích pokládá za naléhavý celosvětový problém. Hledání jeho řešení je složitý úkol, který vyžaduje spolupráci zkušených lidí ze státní nebo obecní správy a odborníků z oblasti sociální práce a psychologie. Projekt Gregory poukazuje na to, že města jsou zaplavena stereotypními konstrukcemi pro reklamu na velkoplošných poutačích, jejichž výstavba, udržování a placení nájmu jsou velmi nákladné.

Bezdomovec (ilustrační foto)

Projekt Gregory navrhuje, aby se tyto poměrně malé stavby rozšířily natolik, aby v nich mohl vzniknout prostor k životu. Takový objekt by nebyl nákladný na údržbu, která by se mohla částečně zaplatit z pronájmu jeho vnější plochy pro reklamu. Kdyby se k osvětlení vnitřku využily zdroje, které v noci osvětlují reklamní plochu, ušetřená energie by mohla pokrýt náklady na svícení.

Čtěte také

V projektu Gregory se počítá s jeho využitím ve slovenském městě Banská Bystrica, kde by se dal díky stávající elektrické a vodovodní síti snadno zavést a vyzkoušet. Bydlení v reklamním poutači je samozřejmě použitelné téměř kdekoli s tím, že je nutno najít vhodná místa k jeho praktické realizaci.

Na partnerské spolupráci by se mohly podílet zejména firmy, které stojí o dlouhodobý pronájem reklamní plochy. Pokud by to chtěly využít k vlastní propagaci, celému projektu by to mohlo výrazně pomoci. Firma by se představila veřejnosti jako společnost, která se nevyhýbá sociálním problémům a je ochotna pomáhat.

Projekt Gregory – bydlení v reklamních poutačích – je míněn jako nezisková iniciativa otevřená pro spolupráci s architekty, návrháři a umělci, kteří mohou přijít s dalšími nápady a šířit ho dál.

Zpracováno ze zahraničního tisku.

autor: Jan Černý
Spustit audio