Psycholožka: Lidé s poruchami učení nás mohou inspirovat

12. únor 2016
Studio Leonardo
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02778633.jpeg

Má smysl, aby se žáci a studenti ve škole všechno učili nazpaměť? Není lepší je spíše naučit kriticky přemýšlet? Hostem Studia Leonardo byla psycholožka Lenka Morávková Krejčová z Katedry psychologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.

„Je na čase vyvrátit mýtus školní praxe, že učení rovná se zapamatování si,“ uvedla specialistka.

Podle ní prosté memorování nevede k tomu, aby se žáci zamýšleli nad tím, co vidí kolem sebe. „Memorování neučí přemýšlet pro život. A učit se pro život znamená také kriticky myslet a umět pracovat s informacemi.“

Snaží se současné školství novému pojetí učení přiblížit? „Celá kurikulární reforma, která začala probíhat před více než 10 lety, měla toto také za cíl,“ potvrdila Morávková Krejčová.

„Je ale těžké s tím začít od prostředka, hodit to celé na školu a říct jí: dělejte teď co umíte, s dětmi, které teď máte. Lepší je to vzít postupně, pozvolna, ale systematicky,“ soudí psycholožka.

Ta je přesvědčena, že je nutné začít u učitelů, kteří by měli žákům ukázat, jak mají přemýšlet.

„V tom je právě to kouzlo, kdy já jako učitel žákům ukazuji, jak přemýšlím, když něco řeším, aby ony mohly přemýšlet společně se mnou,“ vysvětlila odbornice.

Čtěte také

Morávková Krejčová se také věnuje zkoumání poruch učení. Přibývá studentů, kteří trpí dyslexií, dysgrafií a dalšími poruchami?

„Statistiky, které by to dokázaly říci přesně nemáme, osobně myslím, že jich o tolik více není,“ tvrdí psycholožka.

„Ale narůstá množství informací, se kterými musíme pracovat. Informací, které zpracováváme v podobě psaného textu, a s tím se umocňují problémy těch, kteří se čtením a psaním mají problém.“

Odbornice podle vlastních slov nemá označení „specifické poruchy učení“ ráda. „ Staví tyto projevy do negativního světa a jsou chápány jako porucha, problém.“

„Člověk, který má nějaké obtíže se čtením a psaním, kterým dnes říkáme specifické poruchy učení, je obvykle člověk, který se učí jinak, a mnohdy i přemýšlí trochu jinak.“

V těchto lidech může být ohromný potenciál, který my si ale neuvědomujeme, dodává. „Protože velmi často jsou to právě oni, kdo nám ukážou, jak se dají problémy řešit jiným, neobvyklým, alternativním způsobem.“

„Ten běžný způsob učení, který po staletí používáme a považujeme za osvědčený, jim prostě nevyhovuje, a tak hledají jiné cesty, které mohou být nesmírně inspirativní,“ připomněla významnou roli jinakosti ve společnosti Lenka Morávková Krejčová.

Hostem pátečního Studia Leonardo byla psycholožka Lenka Morávková Krejčová z Katedry psychologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Pořad připravila Terezie Jirásková, moderuje Jan Burda.

autoři: Terezie Jirásková , bur , oci
Spustit audio