První vytištěné letadlo ve vzduchu

3. srpen 2011

Britští inženýři navrhli a vyrobili letadlo, které jako první na světě vzniklo téměř celé pomocí technologie 3D tisku. Je zatím jen poměrně malé a bezpilotní, ale přesto ukazuje, kudy se v budoucnosti zřejmě budou ubírat výrobci letadel a kosmických lodí.

Toto letadlo se jmenuje SULSA – Southampton University Laser Sintered Aircraft, česky Laserem natavované letadlo z Univerzity v Southamptonu. Rozpětí křídel tohoto stroje činí asi 2 metry. Vlastně jen elektromotor letadla nepochází z 3D tiskárny. 3D tiskárny postupně nanášejí vrstvičky materiálu na sebe a konkrétně tiskárna, která vyrobila toto letadlo (EOS EOSINT P730 nylon laser sintering machine), je vybavena laserovou tavicí hlavou. Umí zpracovávat plastické hmoty i některé kovy. Všechny díly včetně křídel, trupu a řídících aerodynamických prvků byly vyrobeny tak, aby ke svému propojení nepotřebovaly spojovací materiál, tedy šroubky a matičky. Díly do sebe prostě jen napevno zapadly a celá kompletace údajně trvala jen několik minut.

<p><iframe width="610" height="487" src="https://www.youtube.com/embed/aFFFiB_if18" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></p>

Elektricky poháněné letadlo je vybaveno autopilotem a jeho maximální rychlost dosahuje 160 km v hodině. Při letu cestovní rychlostí je velmi tiché.

Výhodou výroby součástek a celých strojů pomocí 3D tisku je především fakt, že při výrobě prakticky neexistuje materiálový odpad. 3D tisk také umožňuje maximálně precizní odladění tvaru a výrobu exotických, ale často velmi užitečných tvarů. Takové nelze snadno vyrobit běžným způsobem. U bezpilotního stroje SULSA například jde o netypická eliptická křídla. Výhoda 3D tisku spočívá i v přímé a rychlé cestě od návrhu k výrobě prototypů, proto se 3D tisku průmyslových součástek také někdy říká „rapid-prototyping”. S tiskem křídel experimentuje dokonce i Airbus, známý výrobce dopravních letadel.

Zdroje: Popular Science, R&D Mag, New Scientist, EurekAlert

autor: Pavel Vachtl