Případ pro protikorupční policii

27. listopad 2006

Veřejná zakázka na mýtný systém pro rakouskou firmu Kapsch funguje jako deja vu pro toho, kdo pamatuje na veřejné zakázky ze sklonku vlády Miloše Zemana.

Po odchodu Zemana a nástupu nového premiéra byla zrušena zakázka na stavbu dálnice D 47, protože byla pro stát nevýhodná. Dokonce i laikům to bylo jasné pár let předtím, když na stamiliardovou zakázku nebyla vyhlášena soutěž a stavba se rovnou svěřila izraelské firmě, která měla kontakty na premiérova poradce.

Dalším podobným příběhem byl Internet do škol. Zbytečná zakázka za pět miliard měla nakoupit od jediné firmy - ostravského Autocontu - počítače do škol a nechat je vytvořit portál, které by byly všechny školy povinny využívat. Zakázka nakonec doběhla, ovšem byla významně revidována a nakonec šlo prostě jen o nákup počítačů a nějaké školení. U této zakázky bylo pozoruhodné, že kvůli formálním chybám vyřadila komise ze soutěže pět ze šesti konkurentů.

S Kapschem je to opravdu velmi podobné. Rakouská firma vyhrála soutěž, aby za dvacet dva miliard korun vybudovala elektronické mýto. Proběhla jako u internetu do škol. Stát nejdříve stanovil, že se pro elektronické mýto musí využít mikrovlnný systém, který vyrábí právě firma Kapsch. Existuje ještě satelitní systém, který minimálně jeho výrobci označují za systém budoucnosti. Teoreticky je tedy možné, že za pár let se budou mýtné systémy opět měnit. Laik může dát těžko někomu za pravdu, ovšem v českém případě je podivné, že spor prostě rozhodl státní úředník - bez argumentů, prostě přikázal.

Do soutěže se nakonec přihlásily čtyři firmy - a jako v případě internetu do škol tři vypadly, protože v žádosti byly formální chyby. Jak známo, špatně vyplněný formulář nebo chybějící razítko jsou z pohledu české byrokracie důležitější než cenová nabídka nižší o pět miliard, jako tomu bylo v tomto případě. Nešlo ovšem o peníze dotyčného úředníka ani ministra dopravy Milana Šimonovského, který byl za stavbu mýta odpovědný.

Podivný průběh soutěže pochopitelně stavbu zdržel, protože poražené firmy se obrátily na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže i na soudy a Evropskou komisi. Tyto instituce uznaly, že po formální stránce je vše v pořádku a letos v lednu se mohlo začít stavět.

To ovšem nebylo všechno. Počátkem června, když volby ukončily funkční období Paroubkovy vlády, stihl ještě ministr Šimonovský podepsat s Kapschem dodatek k již platné smlouvě. Ministr projevil chvályhodný zájem o to, jak stavby pokračují. A když se dozvěděl, že mohou být problémy, rakouské firmě pomohl. Pokud by včas nesehnala stavení povolení, může během prvních tří měsíců vybírat jen 85 procent zjištěného mýta. Pokud by ovšem Kapsch vybíral mýto s úspěšností nad 95 procent, může si stržené peníze nechat. Vzhledem k tomu, že mýto se obvykle vybírá se stoprocentní účinností, tak Hospodářské noviny vypočítaly, že si firma během příštích deseti let polepší o dvě miliardy proti původní smlouvě.

Nemá smysl tvrdit, že se v celém případě jednalo o korupci. Je možné, že státní úředníci zvolili nekorektní postup při soutěži, protože chtěli řízení urychlit. Je možné, že vážné technické důvody vedly k tomu, že stát uzavřel mimo rámec soutěže dodatky ke smlouvě, které jsou jen shodou okolností pro firmu Kapsch výhodné. Možné je zkrátka leccos a třeba se i časem uvidí, že mikrovlnný systém elektronického mýta je lepší než satelitní a že na něj například Němci také přejdou.

Otázka však zní, proč jeden z majitelů firmy Kapsch nakonec připustil, že se dodatek uzavřený s ministrem Šimonovským zruší a napíše nový podle dohody s novým ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. Asi tedy Kapsch nutně nepotřeboval všechny výhody z Šimonovského dodatku. Skutečné problémy ale možná teprve nastanou. Kapsch vybuduje v termínu 170 mýtných bran na dálnicích - možná se zdržením několika dnů. Má tedy na stavbu celý rok. Do konce června 2007 má ovšem dostavět dalších 500 bran na silnicích první třídy. Věřme, že mu to půjde šestkrát rychlejším tempem, než dosud.

Ministerstvo dopravy se ovšem obává, že nepůjde. Proto zvažuje variantu, že namísto mikrovlnné technologie, kterou užívá Kapsch, bude přece jen evidovat projíždějící kamiony pomocí satelitů. Jednat o tom prý už začalo s italskou firmou Autostrade, která umí - na rozdíl od Kapsche - obě technologie propojit. Zabily by se přitom dvě mouchy jednou ranou, protože Autostrade patří k firmám, které byly při soutěži odmítnuty, a stále uvažuje o dalších stížnostech u Evropské komise. Zápletka u elektronického mýta je velmi složitá a jistě má řadu detailů, které nemohou média postihnout. Jistě je i řada odborných rozměrů, které občan bez podrobného studia ani nepochopí. Rozplést případ bude velmi obtížné, řada dokumentů nelze zveřejnit kvůli obchodnímu tajemství, které se bůhvíproč rozhodla minulá česká vláda dodržovat. Jednou větou: na všechny otázky okolo elektronického mýtného by si měla posvítit protikorupční policie.

Další komentáře si můžete poslechnout v pořadu Názory a argumenty v sekci Rádio na přání .

autor: Petr Holub
Spustit audio