Přihlásit "Ameriku" není jednoduché
Jezdit velkým americkým autem - to je věc, o které mnozí jenom sní. Ale jsou lidé, kteří to chtějí zrealizovat, protože mají peníze i na tuto libůstku. Ovšem ti netuší, kolik je čeká starostí s přihlášením takového auta do českého provozu. Na našich silnicích totiž mohou jezdit pouze auta s evropskou homologací, takže každý vůz dovezený ze států mimo Evropskou unii musí projít docela složitým přihlašovacím procesem. A to ještě není jisté, že se to povede.
Kde začít? Výběrem správného vozu - všechny se totiž u nás nedají přihlásit. Podle Josefa Pokorného z ministerstva dopravy, to není nic výjimečného.
"Základní příčina je, že vozidlo je starší osmi let a nelze prokázat jakékoliv evropské homologace. Druhý důvod je takový, že neodpovídá osvětlení či emise vozu, ale vozidlo nelze technicky upravit - neexistují světlomety evropských parametrů. Potom skutečně není možné tento vůz dovézt."
Pokud se tedy na něj nechcete jen dívat jako na muzejní nefunkční exponát. Ještě před fyzickým dovezením mimoevropského auta je dobré mít v ruce technickou dokumentaci vozu a jen s těmito papíry si na vybraných STK ověřit, jestli je vůbec přihlášení v České republice možné. V kladném případě pak první cesta amerického auta vede právě na stanici technické kontroly.
"Tam jsou obvykle zjištěny nesoulady a nedostatky s evropskými předpisy v oblasti osvětlení, zasklení vozidla, nebo bezpečnostních pásů. Americké automobilky navíc nemají homologována vozidla podle evropských předpisů. Chybí předpis na hluk i na emise, a to je nutné následně doložit."
A na základě těchto zjištění se pak dělají další úpravy - některé díly je nutné vyměnit, na jiné se dá získat výjimka ministerstva dopravy.
"Záleží na tom, o co se jedná. Ovšem nedostanete výjimku z barvy osvětlení, neexistuje výjimka emisí a hluku, kde to přímo zakazuje zákon. U amerických vozidel mohou být problémy speciálně s hlukem, severoamerický kontinent má benevolentnější předpisy na hluk než Evropa. Týká se to především motocyklů a sportovních vozidel," přibližuje možné problémy Roman Váca z Dekra Automobil.
Jinými slovy - o červených blinkrech si můžeme nechat jen zdát. Pokud všechno půjde bez problémů, pak přihlášení mimoevropského auta může trvat zhruba tři týdny. Cena se nedá přesně odhadnout, protože záleží na tom, kolik zkoušek se bude muset dělat, přičemž jednotlivé zkoušky se mohou vyšplhat až na 10 000 korun. Ale je tady ještě jedna varianta, jak si užít jízdy s neupraveným americkým autem na českých silnicích.
"Zákon stanoví, že vozidlo by nemělo být provozováno déle než 185 dní, nicméně po vstupu do EU a v souvislosti s Schengenským prostorem je tento údaj velmi obtížně zjistitelný, zda tu vozidlo bylo. Důležité je tedy, aby vozidlo mělo platné zahraniční doklady, pojištění a případně platnou technickou prohlídku v zahraničí."
A teprve po půl roce podstoupit anabázi úprav a přihlášení v České republice.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka