Poslouchejte záchranáře, ale zprávy nesledujte celý den. Vyhnete se pocitu bezmoci, radí seniorům šéf Elpidy

15. září 2024

S obavami o své blízké, kteří žijí v oblastech zasažených povodněmi, se senioři mohou obracet na Linku seniorů organizace Elpida (telefonní číslo je 800 200 007). Promluví si tam s proškolenými psychology a krizovými interventy, ujišťuje šéf Elpidy Jiří Hrabě. „Lidem teď doporučujeme, aby sledovali zpravodajství – ale přiměřeně. Aby v sobě nevyvolávali pocity bezmoci a traumatu. Aby neměli puštěnou televizi víc než osm hodin denně,“ říká ve Speciálu Plusu a Radiožurnálu.

Je v neděli dopoledne přetížená krizová linka seniorů? 

Dopoledne ne. Máme desítky hovorů a provoz je zatím klidný. Pokud lidé volají, tak s tématem obav o své blízké v zasažených oblastech. Ale zatím nejsme na vysokých číslech. 

Krizová Linka seniorů: 800 200 007

Informovat osamělé lidi, seniory, o povodňové situaci nemusí být vždy jednoduché. Kraje či města můžou mít speciální aplikaci, ale senioři leckdy nemají chytrý mobilní telefon nebo počítač. Jak s nimi nejefektivněji v těchto chvílích komunikovat?

My jim teď doporučujeme, aby sledovali zpravodajství – ale přiměřeně. Aby v sobě nevyvolávali pocity bezmoci a traumatu. Aby neměli puštěnou televizi víc než osm hodin denně. 

A samozřejmě aby poslouchali velmi dobře zvládnuté informace od místních policistů a úřadů. Máme zkušenost, že to bývá velmi dobré. Takže aby senioři poslouchali, co se děje v lokalitě, ale od těch, kteří to mají zvládnuté. 

Chápu, že je potřeba nějaká informační hygiena, ale nemůžete vyčítat médiím, že se mimořádným událostem intenzivně věnují. 

Samozřejmě. Každý k tomu musí přistupovat individuálně. A obzvlášť pokud člověk žije sám, tak bych si v tuto chvíli našel i jinou činnost než sledování televize. I když je to také potřeba. 

V lokalitách, kde je to možné a člověku to dovolí jeho zdravotní stav, doporučujeme třeba, aby se lidé zapojili do drobné pomoci. Protože právě to je prevence pocitu bezmoci.

Čtěte také

Lidi na krizové lince Elpidy máte jistě vyškolené...

Ano, máme tam 20 psychologů a krizových interventů, kteří jsou připraveni pomoci volajícím. Umí pracovat s pocity bezmoci a s traumatem. Dokážou dát praktické rady, co si zabalit do evakuačního zavazadla. Nebo jak je důležité zůstat v kontaktu s blízkými, o které mám strach. 

Jsou i senioři, kteří už druhý den sedí poblíž evakuačního zavazadla, i když v oblasti ještě nespadla v nadsázce řečeno ani kapka vody? 

Ano, může to tak být. Tento pocit nutnosti být připraven může vyvolat právě nadměrné sledování různých zpráv. Proto radíme určitou zdrženlivost. Je dobré být připraven. Ale zbytečně se nestresovat, pokud nejsem v lokalitě, které se to bezprostředně týká. 

Citlivě je potřeba přistupovat také k lidem, kteří jsou opuštění a osamělí. Co poradit rodinám, které mají ve svém středu seniory? Jak s nimi mají mluvit? Jak mají mladší lidé vysvětlit svým rodičům a prarodičům, že bude nutní evakuace a že se opravdu něco děje? 

Určitě je dobré jim říct, že dává smysl poslouchat složky integrovaného záchranného sboru, které dělají všechno pro to, aby nedošlo ke škodám na životech. 

Že je dobré být připraven, mít evakuační zavazadlo s osobními věcmi, doklady, penězi, léky, případně mít s sebou dokumenty o pojistné smlouvě. 

A také je dobré zůstat v kontaktu právě s rodinou a blízkými.

NOUZOVÉ LINKY

  • Krizová telefonická Linka seniorů Elpida: 800 200 007
  • SMS tísňová linka pro neslyšící: 603 111 158
  • Krizová informační linka pro Pražany: 800 100 000
  • Infolinka Dopravního podniku hlavního města Prahy v nepřetržitém režimu: 296 191 817
  • Středočeský kraj, krizová linka: 800 440 430
  • Olomouc, bezplatná povodňová linka: 800 606 800
  • Ostrava, zelená linka Městské policie: 800 199 922
  • Opava, telefonní povodňová linka pro občany: 553 756 621
  • Prostějov, krizová linka: 605 236 431, 605 343 348
  • Jeseník, krizová linka: 584 401 260 nebo 702 014 008
  • Český Krumlov, krizová linka povodňové komise: 771 505 065
  • Povodí Vltavy, linka pro mimořádné události: 257 329 425, 724 067 719
  • Povodí Odry, nepřetržitá služba: 596 612 222
  • Povodí Labe, nepřetržitá služba: 495 088 720
  • Povodí Moravy, povodňová a havarijní pohotovost: 541 211 737
autoři: Jan Pokorný , kac
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.