Platy policistů
Poté, co se policisté, hasiči, celníci a vězenští dozorci nedočkali služebního zákona, který jim měl v průměru zvýšit platy o osm tisíc, potěšila je včera vláda rozhodnutím, že jim přidá alespoň čtyři. Příslušníkům bezpečnostních sborů ovšem určitě neuniklo, že mnoho politiků a nezanedbatelná část veřejnosti neskrývá ve věci zvýšení jejich finančního ohodnocení rozpaky.
Ptají-li se po jejich příčině, neměli by asi odpověď hledat v pouhé závisti jiných státních zaměstnanců, kteří v čele svých resortů měli méně vlivného šéfa. Zásadní problém je ten, že vláda ve zmíněné kauze budila dojem, že zastupuje zájmy jedné skupiny zaměstnanců, zatímco by měla zastupovat zájmy daňových poplatníků a realizovat jejich vůli. Vlastně je s podivem, když průzkumy veřejného mínění dlouhodobě shledávají bezpečnost jednou z priorit občanů, a současně stejní občané pochybují, zda je správné z jejich daní více ocenit ty, kteří mají dohled nad bezpečností zajistit.
Svou roli nepochybně sehrála medializace případů, kdy policisté, celníci či dozorci pochybili. Respektem veřejnosti se z bezpečnostních složek mohou pochlubit snad jenom hasiči, které občan vidí v televizi bojovat s plameny, a nepochybuje tedy o jejich obětavosti a statečnosti. Policista může namítnout, že hasič vděčí za svůj pozitivní image tomu, že ho požár nemůže korumpovat a není vystaven například pokušení odpustit za úplatek pokutu, prodat zabavenou drogu, anebo ve spolupráci s podsvětím vydírat majetné podnikatele. K takové námitce lze ovšem poznamenat, že pokud policisté nechtějí, aby lidé zvýšení jejich platů vnímali jako protekci, pro začátek by měli štědře zaplatit vlastní inspekci. Pouze neúplatné policisty má smysl platit. To i policista určitě chápe.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.