Petr Honzejk: Babiš na tribuně, Fiala ve skyboxu. Hokej výsledky voleb ovlivní, ale jinak než skrze marketing

25. květen 2024

Na hokejovém mistrovství světa probíhá také mistrovství Česka v politickém marketingu. Je jasné proč. Za pár dní se bude volit v evropských volbách, a tak zájem o hokej a radost z úspěchu českých barev projevují i ti politici a političky, kteří nebo které si myslí, že se hokej hraje na dva poločasy a domnívají se, že termín „zakázané uvolnění“ popisuje neomluvenou neúčast při jednání Sněmovny.

Jejich „Češi, do toho!“ na sociálních sítích nebo přímo na stadionech ve skutečnosti znamená: „Češi, naházejte nám to do urny!“ Řekněme si tedy, kdo v marketingovém mistrovství zatím vede a jestli hokej jako prostředek k volebnímu úspěchu funguje.

Na první otázku je odpověď zřejmá. Nejlépe si vede Andrej Babiš, který se ukazuje na stadionech oděn v retrodres národního týmu přímo v davu fanoušků.

Sedává sice na hodně exkluzivním místě za českou střídačkou, kam se nedostane každý, ale to je jedno, má to naopak výhodu, že poskakující předseda ANO je pro kameramany a fotografy takříkajíc na ráně. Marketingový efekt jeho počínání je opravdu značně rozdílný oproti vládním politikům sedícím ve skyboxu a důsledně dodržujícím dress code typu byznys casual.

Čtěte také

Racionálně vzato je samozřejmě nesmysl vyčítat premiéru Petru Fialovi nebo předsedkyni Poslanecké sněmovny Markétě Pekarové Adamové, že neposkajují na běžné tribuně.

Pokud by se o to pokusili snížili by podstatně kapacitu O2 arény, neboť ochranka by kolem nich musela vyklidit zdruba deset řad. Ovšem kampak s racionalitou – marketing je o emocích a pozitivní emoce vzbuzuje u obecného lidu opravdu spíše Babiš s pivem v kelímku než Fiala a spol. se sklenkou kvalitního bílého.

Jinou otázkou ovšem je, zda něco takového může u voleb skutečně pomoci. Studie sice ukazují, že sport má sice na volební výsledky jistý vliv, ale jiným způsobem než skrze performanci politiků na tribunách. To klíčové se totiž odehrává nikoli v hledišti, ale na hřišti, v tomto případě na ledě.

Americký ekonom Andrew Healy z univerzity v Los Angeles vliv sportovních výsledků na volby zkoumal a zjistil, že pokud v USA vyhraje místní fotbalový tým zápas deset dní před senátními, guvernérskými nebo prezidentskými volbami, má stávající kandidát v daném místě tendenci získat o něco větší podíl hlasů. Výhoda je obzvláště silná, pokud má tým silnou fanouškovskou základnu a pokud byl outsiderem.

Proč se to děje?

Healy říká, že vítězství místního týmu naladí sportovní fanoušky obecně pozitivně. Pokud pak jdou k volebním urnám, je pravděpodobnější, že budou mít o kandidátovi nebo straně, která dosud vládne, lepší mínění, budou jejich výsledky interpretovat pozitivněji.

Komentátor Petr Honzejk

Je to vcelku normální psychologický jev. Když máme dobrou náladu, přeceňujeme četnost šťastných událostí v našem životě, celý svět je růžovější. A platí to i pro věci, které nemají nic společného s tím, co nás učinilo šťastnými, například pro politiku.

Jak to vypadá v číslech? Podle Healyho, který zkoumal vliv sportovních výsledků na volby v USA v letech 1964–2008, tam, kde má místní tým silnou základnu fanoušků a kde skutečně fenomenálně uspěl, vzrostl podíl hlasů pro úřadujícího prezidenta o 2,30 až 2,42 procentního bodu. To už není úplně málo.

Samozřejmě výsledky z fotbalové Ameriky nelze jednoduše překlápět do současného hokejového Česka. Ale pokud má ekonom Healey pravdu, tak se poskakování Andreje Babiše jeví být poněkud neupřímným, protože úspěch českého týmu pomáhá k lepšímu volebnímu výsledku spíše Petru Fialovi shlížícímu na Pastrňáka, Zacha, Červenku, Dostála a spol. z výšin skyboxu.

Autor je komentátor Hospodářských novin

autor: Petr Honzejk
Spustit audio