Petr Hartman: ODS schválila kandidátky

6. září 2013

To nejlepší na konec. Tímto sloganem by mohli občanští demokraté zdůvodňovat skutečnost, že jim příprava kandidátek trvala déle než jejich rivalům. Vzhledem k tomu, že tyto listiny je potřeba podat na příslušné krajské úřady nejpozději do 17. září, neocitli se občanští demokraté pod tlakem času.

Zároveň nejde o nějakou sportovní disciplínu, ve které by rozhodovala rychlost. Konečný výsledek ovlivní částečně kvalitní program a především důvěryhodné osobnosti, které ho na základě propracovaného marketingu budou veřejnosti představovat. V současné situaci ODS to není zrovna jednoduchý úkol. Strana prochází krizí a voliči se od ní odklánějí. Nepatří-li k nejtvrdšímu jádru, přestávají věřit tomu, že občanští demokraté dokáží prosazovat jejich zájmy.

Představitelé ODS se tomu snaží čelit už jednou použitým řešením. Občanské demokraty by k volebnímu úspěchu měl přivést člověk, který dlouhou dobu ve straně působí a přitom jeho mediální obraz je kladný a tudíž prost velkých skandálů. Zároveň není spojován s tzv. kmotry. V roce 2010 se touto osobou stal Petr Nečas. Letos pro tuto roli byla vybrána Miroslava Němcová.

Strana se zároveň rozhodla sáhnout po úspěšných a oblíbených komunálních politicích. Pochopitelně se jen těžko může vyhnout tomu, aby se na kandidátních listinách neobjevila kontroverzní jména. To ještě neznamená, že nutně musí usednout do poslaneckých lavic. Tzv. fenomén kroužkování v roce 2010 poslal mimo sněmovnu hned pětici lídrů kandidátek ODS v regionech.

Pro dobrý výsledek občanských demokratů ve sněmovních volbách bude důležité, nakolik dokáží utlumit vnitřní rozpory a zda budou působit na veřejnosti sebevědomě. První věc se jim příliš nedaří. Názorným příkladem mohl být rozruch kolem sestavování kandidátek například v Praze, Středočeském a Libereckém kraji.

Rovněž představa o straně věřící v úspěch se liší od reality. Po vynucené demisi Nečasovy vlády a vypsání předčasných voleb vyvolávaly některé výroky a rozhodnutí představitelů ODS pocit, že jsou už dopředu smířeni s porážkou a že ji očekávají poměrně drtivou.

Ostatně vyvěšení billboardu s nápisem „Volím pravici“, vyvolal mezi veřejností reakci, že už se strana patrně stydí na něj umístit své jméno. I když v tomto případě jde o marketingovou strategii, svědčí takovéto výroky o tom, že lidé momentálně nepovažují ODS za silnou a sebevědomou stranu. Což pro úspěch ve volbách není zrovna nejlepší výchozí pozice.

autor: Petr Hartman
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.