Petr Hartman: Odpočatý strojvůdce je vzácný jev na české železnici

6. březen 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Brno hlavní nádraží
0:00
/
0:00

Když se v médiích začne probírat nějaký problém, mají politici potřebu nabídnout rychle jeho řešení. Na voliče to může působit akčně.

Vyvolání tohoto dojmu však může být jediné, co z jejich návrhu nakonec zbyde.

Vlak ve Strašnicích srazil člověka. Provoz na trati byl omezen

Vlak Českých drah, ranní mlha. Ilustrační foto.

Zhruba čtyřicetiletého muže dnes ráno ve Strašnicích srazil a usmrtil osobní vlak. Na trati mezi Vršovicemi a Hostivaří proto vagony hodinu nejezdily, poté byl provoz pouze omezen.

Platí to i pro množící se nehody na železnici. Podle dostupných informací za ně mohou lidské chyby. Proto je potřeba je odstranit. Ministr dopravy Dan Ťok si myslí, že by k tomu mohlo přispět zavedení bodového systém u strojvůdců.

Právě oni totiž dokáží vlak rozjet a zastavit. Do pohybu ho však někdy uvedou v moment, kdy nemají. Potom potřebují mít štěstí, aby včas zabrzdili. Pokud ho nemají, dojde k nehodě. Při ní hrozí usmrcení cestujících, nebo jejich zranění.

Zavedení bodového systému by mělo strojvedoucí za zmiňované prohřešky trestat, podobně jako řidiče automobilů. Pokud by nasbírali určitý počet bodů, nemohli by vlaky řídit.

V co musí cestující doufat

Problém je v tom, že strojvůdci většinou neporuší pravidla z nějakého rozmaru. Nejsou-li sebevrazi, nebo netouží-li pobýt několik let ve vězení, snaží se všechny předpisy dodržovat. K chybám dochází většinou z únavy.

Na brněnském hlavním nádraží se čelně srazily dva osobní vlaky. Dvě desítky lidí se zranily

V Brně u hlavního nádraží se srazily dva vlaky. Na místě zasahují záchranáři, hasiči i policisté

Dva vlaky se dnes po osmé hodině ranní srazily u hlavního nádraží v Brně. Na místě, kde zasahovaly tři hasičské jednotky, je podle aktuálních informací 21 zraněných, jak uvedla policejní mluvčí Petra Hrůzová.

Už dlouhá léta se ví, že strojvůdců je málo. Desetina z nich je v důchodovém věku. Nabírat nové v dostatečném počtu se nedaří. Doprava na železnici přitom houstne a poptávka po strojvůdcích roste.

Uspokojit se ji daří především tím, že někteří jezdí pro více přepravců. Přitom na podzim 2015 varovaly železničářské odbory, že nedostatek strojvůdců a jejich přetěžování povede ke snížení bezpečnosti.

Píše se rok 2019 a mimořádných událostí na kolejích přibývá. Opět se diskutuje o tom, jak tomu čelit. Znova se mluví o únavě strojvůdců. Za pár měsíců se názorně ukáže, zda zase pouze planě.

Mezi Žleby a Ronovem nad Doubravou na rozhraní Středočeského a Pardubického kraje se srazily vlaky. Na místě zasahovali hasiči i záchranáři

Nehoda vlaků u Ronova nad Doubravou

U Ronova nad Doubravou došlo v pondělí po poledni k železniční nehodě. Srazila se zde lokálka s manipulačním vlakem. Na místě by podle prvotních informací hasičů mělo být několik zraněných lidí. 

Je totiž s podivem, že v době moderních technologií neexistuje počítačový systém. Ten by umožňoval zjistit, zda strojvůdci v době, kdy mají odpočívat, nejezdí pro někoho jiného. Neměl by to být neřešitelný problém. Přesto dosud není takováto evidence povinně zavedena.

Vzhledem k poptávce po strojvůdcích tak bude i nadále docházet k tomu, že budou jezdit pro více přepravců. Ti více disciplinovaní budou sice odpočívat, ale po maximálně možném počtu přesčasů. Což po delší době může rovněž vést k únavě a k chybám.

Přesto by sklon k nim měl být nižší než u kolegů dávajících přednost práci před odpočinkem. Místo bodového systému by tak bylo prospěšnější povinně evidovat pro koho a kdy strojvůdci jezdí.

Petr Hartman

Pochopitelně by bylo ideální, kdyby jejich počet převyšoval poptávku po nich. To by se dalo mezi nimi vybírat. Takto jsou přepravci prakticky rádi za každého, kdo je ochoten vlak řídit. Do doby, než lidské chyby dokáže naprosto eliminovat technika, tak musí cestující doufat, že je veze odpočatý strojvůdce.

autor: Petr Hartman
Spustit audio