Pandořina skříňka

30. červen 2003

Začnu tím, co mi píší posluchači ale v podstatě budu mluvit o něčem jiném. Asi tak pětina dopisů, které dostávám, se se mnou solidarizuje. Ostatní jsou kritické. Někdy věcné, jindy vyčítavé, někdy zlobné. Ty nejagresivnější jsou vždycky odezvou na to, co jsem zde říkal o česko-německých vztazích a zejména o sudetských Němcích.

Dostávám i korektní projevy nesouhlasu s tím, co o tomto tématu říkám. Ale ty mimořádně zlobné, ty se vždycky vztahují k němu. Protože jsou nejagresivnější nemohou být nejchytřejší, to je jasné: hněv je špatný rádce. Pisatelé a pisatelky vždycky zpochybňují mou kompetenci. Mluvím prý o tom, co jsem nezažil, zatímco oni pamatují. Popisují mi svůj pohnutý osud, který je i osudem národa v malém, a předpokládají, že o tom nic nevím.

Kus pravdy mají v tom, že mé souvislé vzpomínky začínají až heydrichiádou, ale jinak o tom vím leccos. Určitě víc, než mi říkají jejich vzpomínky. A taky jsem leccos zažil. Táta byl odbojář, nacisté ho odsoudili pro velezradu na pět let. On z toho vydržel dva roky. Pak v tom jejich kriminále umřel.

Marně vysvětluji svým zlobným kritikům, že znalost dějin se opírá o víc než jen o vzpomínky pamětníků. I kdyby, jsem oproti nim ve výhodě, protože znám vzpomínky mnohých. A nejen těch od nás, ale i těch z druhé strany. Moji oponenti to nechtějí slyšet a nejde jen o seniory. Dnešní mladí toho moc o minulosti nevědí. Ona je taky moc nezajímá. Je příliš složitá, plná rozporů, odporujících si výkladů a navíc je vzdálená. Vyznat se v ní je pracné. Často mají potíže už s tou předlistopadovou. A pokud jde o stýkání a potýkání česko-německé, odpovídají jejich představy většinou těm, které mu předkládají moji rozhněvaní kritikové.

Česko-německé soužití, o jehož ztroskotání se přičinil nacismus a které jsme dokonali vyhnáním, je prostě tématem, o němž se u nás rozumná řeč většinou nevede. Nejde to. Je to obrovské břímě, které zatěžuje nejen naši politiku, ale i naši mysl. Abychom totiž obhájili náš většinový postoj, musíme trvat na předpokladech, které nelze racionálně zdůvodnit. Psychologicky to chápu. Je za tím hněv a hlavně strach. Dobrým rádcem není ani jedno ani druhé.

Je zajímavé, že polsko-německému dialogu se daří líp, i když polská oběť byla mnohem větší. I u nás jsou ostrůvky, kde česko-německý, dokonce česko-sudetoněmecký dialog probíhá přirozeně, aniž by se vyhýbal bolestem na obou stranách. A ale to jsou ojedinělé výjimky, o něž se většina nezajímá, případně je podezírá.

Ani zde, v redakci našeho pořadu, nejsme v této věci zajedno. Nedávno se kolega Petr Holub vyslovil uznale o českých a německých politicích (jmenovitě o pánech Špidlovi a Schröderovi) za to, že svými prohlášeními moudře předešli otevření Pandořiny skříňky. To byla podle řecké mytologie skříňka, v níž byly ukryty všechny lidstvu neznámé strasti, vlastně všeliké zlo. Kolega Holub tím patrně mínil veškerý hlubinný negativní potenciál, který je v podloží česko-německých vztahů.

S kolegou Holubem zřejmě nejsme zajedno v názoru, jak s takovou skříňkou nakládat. Neotvírat je zajisté lepší než otvírat., jenže malér je v tom, že se skřínka občas ráda otvírá takříkajíc sama od sebe. Příklad, jeden z mnoha: Ti starší si snad vzpomenou, jak hermeticky byla tato skříňka v jugoslávském vydání uzavírána za Titových časů. A vida, otevřela se a my nestačili zírat. Pandořinu skříňku je lépe opatrně demontovat.

Představte si, že máte v domě barel plný benzínu. Není dobře utěsněný. Ano, je záhodno v jeho blízkosti nekouřit, odhánět děti a chodit kolem raději po špičkách. Ale to není to nejlepší zacházení. Ten krám musí prostě z baráku pryč!

autor: Petr Příhoda
Spustit audio