Omezení v modernizovaných úsecích dálnic D1 řidičům zatím problémy nedělají

1. duben 2014

Nalevo svodidla, napravo kamióny, to je situace, s níž se musí vypořádat řidiči v modernizovaných úsecích dálnice D1. Jak nejrychleji a nejbezpečněji takovými desetikilometrovými úseky projet? Vyzkoušeli jsme to za vás a zjišťovali, jak se v těchto místech řidiči chovají, a hlavně chovat mají.

Stojíme na mostě na 75. kilometru dálnice D1. Přímo pod námi je omezení, které je pro řidiče nové – dva plus dva pruhy. Levý velmi úzký – 2,5 metru, nesmějí do něj vozidla širší než 220 centimetrů jak ve směru na Prahu tak na Brno. Jezdí se po polovině dálnice a okolo nás jezdí jeden náklaďák za druhým ze stavby, která se rozběhla opravdu naplno. Společně se mnou tady stojí šéf dálničního oddělení Bernartice Pavel Holejšovský. Jakých je těch prvních 24 hodin tohoto omezení?

Čtěte také

„Vždycky je nejhorší začátek, než si řidiči zvyknou na nové vedení provozu. Za prvních 24 hodin policie řešila šest dopravních nehod v modernizovaných úsecích. Většinou jsou bez zranění. Jedná se o nedodržení bezpečné vzdálenosti, kdy vozidla nestačí reagovat na snížení rychlosti vozidla před ním,“ říká Pavel Holejšovský.

O pár set metrů dál vidíme místo, kde je nájezd do omezení. Je označený značkou stop, velmi výrazně. To budou asi nejproblematičtější úseky. „Konkrétně se jedná o čerpací stanici na 72. kilometru, potom je stejný nájezd na dálnici na 66. kilometru ve směru na Prahu, kde vozidla vyjíždějí z nulové rychlosti – zastaví na značce stop a vjíždějí do provozu v případě, kdy se udělá mezera v koloně vozidel.“

Šířky pruhů pro uzavírku 2+2

Rychlost okolo 80 km/h mnohé ukolébá a začnou se věnovat lecčemus jinému. „Řidiči, kteří projíždějí modernizovaným úsekem, by měla dodržovat bezpečnou vzdálenost, protože na stopkách tam vjíždějí vozidla, vznikají kolizní situace a do budoucna i ve směru na Brno budou vjíždět do provozu vozidla stavby a také v tomto případě očekáváme vznik kolizních situací a je třeba, aby řidiči v maximální míře dodržovali bezpečnou vzdálenost.“

Na tomto úseku jsem potkal jedno policejní vozidlo v policejních barvách, ale kolik hlídek se stará o bezpečnost v tuto chvíli? „Dneska to jsou tři hlídky.“ Z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že řidiči v zúženém protonu dodržují z pravidla 80kilometrovou rychlost, možná ji lehce překračují. Budete měřit rychlost?

Čtěte také

„Samozřejmě budeme měřit rychlost, ale i z vlastních poznatků, když jsme to projížděli, tak jsme zjistili, že řidiči jedou do 80 km/h a nikdo výrazně nepřekračuje.“ Při předjíždění kamiónů má řada řidičů strach o své zpětné zrcátko. Určitě taková situace nastane, drobná nehoda, řidiči si vzájemně urazí zrcátka, co v takovou chvíli dělat?

„Nezastavovat v modernizovaném úseku a vyjet mimo uzávěru, když nevznikne ohlašovací povinnost policii, tak společně sepsat euroformulář a věci řešit s pojišťovnou.“ Zatím je tedy v modernizovaných úsecích klid, což je možná dáno i slabším provozem.

Modernizace dálnice D1
autor: pgj
Spustit audio