Odpuštění DPH? Tankovací turistika vyčerpá zásoby a paliva budou na příděl, varuje poslanec ODS
Vláda připravila úpravy zákonů, od kterých si slibuje zmírnění dopadu vysokých cen benzínu a nafty. Schválila nižší spotřební daň, ruší silniční daň i povinné přimíchávání biosložky. „Vláda postupuje uvážlivě, nedělá rychlé tahy. V tuto chvíli jsme se posunuli výrazněji dopředu,“ míní poslanec Ivan Adamec (ODS). „Vláda doposud neudělala vůbec nic. Abych byl ale objektivní, snížení spotřební daně je první vlaštovka,“ reaguje místopředseda sněmovny Karel Havlíček (ANO).
Spotřební daň byla podle Havlíčka v Česku „nemravně vysoká“. Připomíná, že míra zdanění benzinu nebo nafty se pohybuje mezi 40 až 50 procenty z ceny.
Čtěte také
„Dokonce jsme měli spotřební daň vyšší, než požadovala Evropská unie. Takže je správně, že se spotřební daň snížila,“ konstatuje.
Opatření, která přijala vláda, podle něj mohou snížit cenu benzinu nebo nafty alespoň nepatrně. „Hovoříme samozřejmě o spotřební dani. Potom je tam ještě odpuštění daně silniční. To nebude mít bezprostřední vliv na ceny pohonných hmot, nicméně to alespoň části segmentu ušetří určité peníze,“ míní.
Potom je tam ještě odpuštění daně silniční. Alespoň části segmentu to ušetří určité peníze.
Karel Havlíček
Adamec připomíná, že kroky vlády měly vést ke snížení ceny pohonných hmot konkrétně o 1,50 koruny na spotřební dani u obou komunit a dvě procenta by měla odpadnout za odstranění povinnosti přimíchávání biosložek.
„A kontrola marží také přispívá k tomu, že si prodejci dávají větší pozor na to, jaké účtují marže,“ vypočítává předseda sněmovního hospodářského výboru.
Sice nebude povinnost biosložku přimíchávat, ale z evropské směrnice vyplývá povinnost snižovat CO2. A toho se docílí pouze biosložkou.
Karel Havlíček
Kdyby to tak bylo, tak bych alespoň trochu pomohlo. Bohužel ono to tak nebude, reaguje Havlíček. Snížení spotřební daně o 1,50 koruny je podle něj realizovatelné, přimíchávání biosložek ale nenastane.
„A to ze dvou důvodů. První je ten, že sami distributoři, a to vláda měla jako první řešit, to v tuto chvíli odmítají. Protože sice nebude povinnost biosložku přimíchávat, ale současně z evropské směrnice vyplývá povinnost snižovat CO2 a toho se docílí pouze tím, že tam tu biosložku přimíchají. Druhá věc je, že do konce roku to mají nakontrahováno se všemi dodavateli, čili ani z toho nemohou vyklouznout. Takže biosložky nebudou mít vliv žádný,“ vysvětluje bývalý ministr průmyslu a obchodu a také dopravy.
Rafinerie, které dodávají většinu pohonných hmot, vlastně nepatří českému státu, ale Polákům.
Ivan Adamec
Adamec souhlasí s tím, že smlouvy distributorů s dodavateli už dnes běží, upozorňuje zároveň, že vláda rozhodla, že přimíchávání bude dobrovolné.
„Na druhé straně je potřeba říci, že těch šest sedm procent biosložky bude potřeba nahradit benzinem nebo naftou, což také není úplně pozitivní číslo. Protože Česká republika na tom s možnostmi nákupu nafty a benzinu není příliš dobře. Rafinerie, které dodávají většinu pohonných hmot, vlastně nepatří českému státu, ale Polákům,“ konstatuje.
Snížení DPH se nevyplatí
Havlíček připomíná, že vládní koalice odmítla opoziční návrh na osvobození benzinu a nafty od daně z přidané hodnoty. Mimo jiné kvůli tomu, že je to v rozporu s unijním právem.
„Proč to funguje v Polsku? Všichni víme, že Polsko snížilo daň z přidané hodnoty z 23 procent na osm procent. A náš návrh byl takový, že bychom šli podobnou cestou,“ říká.
Čtěte také
A pokračuje: „Podobně jako to bylo v energiích, kdy naše vláda v rámci EU domluvila výjimku a v listopadu a v prosinci, i když to nebylo oficiálně možné, tak nám akceptovala to, že jsme v té mimořádné situace šli na nulu. Jsou dvě varianty. Buď vláda šikovností svého vyjednávání docílí toho, že by to šlo na nulu. Kdyby to nešlo, snížilo by se to alespoň na minimální hodnotu. I to je přece docela slušné. I kdyby se to mělo snížit jen třeba o deset jedenáct procent. Vláda musí hledat určitá řešení a ta daňová jsou podle našeho názoru nejférovější,“ naznačuje místopředseda hnutí ANO.
Krátkodobě by z toho pravděpodobně nebyly žádné sankce, reaguje Adamec. Upozorňuje ale, co odpuštění nebo snížení DPH přinese.
„Myslím, že to bude mít omezený vliv na konečnou cenu paliv. Zásadní dopad to bude mít pouze pro neplátce DPH. Pak tam je rozpor s legislativou EU, dále výpadek státního rozpočtu, což vzhledem ke stavu veřejných financích zase úplně málo není. Je to až 33 miliard korun. Mimochodem DPH je také významným příjmem obcí, měst a krajů. Těch rizik je tolik, že snížení DPH se nevyplatí,“ zdůrazňuje.
A dodává: „Nesmíme zapomínat ani na to, že pokud se nám podaří snížit cenu nafty a benzinu na míru nižší, než je v okolních zemích, bude tady palivová turistika, která nám vyčerpá naše zásoby. Nechci strašit, ale nafta a benzin pak budou na příděl.“
Poslechněte si celou debatu. Moderuje Lukáš Matoška.
Související
-
Odstranění biosložky a kontrola marží obchodníků ceny benzínu a nafty nesníží, tvrdí Havlíček
Vláda Petra Fialy schválila tzv. ropný trojlístek. Karel Havlíček (ANO) pochybuje, že opatření přinese snížení ceny pohonných hmot, Jan Bauer (ODS) balík návrhů obhajuje.
-
Nerudová: Cena benzínu a nafty může být až 70 korun za litr, pokud zavedeme embargo na ruskou ropu
Sankce, které západní země včetně České republiky vůči Rusku začaly uplatňovat, se budou týkat každého, varuje ekonomka Danuše Nerudová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka