Nový rychlostní rekord lokomotivy

12. září 2006

V sobotu 2. září 2006 vytvořil v Německu stroj rakouských železnic ÖBB s číslem 1216 050 nový rychlostní rekord, dosažený jednotlivou lokomotivou: 357 km/h. Na společné akci v režii Deutsche Bahn a Siemens byly přítomny i obě francouzské rekordmanky, slavné historické elektrické lokomotivy BB 9004 a CC 7107, které zajely v březnu roku 1955 rychlost 331 km/h.

Stanice Kinding (Altmühltal) leží na nově vybudovaném úseku vysokorychlostní trati DB mezi Norimberkem a Mnichovem, asi 87 km od Ingolstadtu, který je na obou průběžných kolejích vybaven tzv. pevnou jízdní drahou (bez pražců) s kolejnicemi UIC 60, dovolujícími rychlost 300 km/h. Obě koleje u nástupišť, určené pro zastavující regionální vlaky, jsou provedeny v klasické stavbě s kolejnicemi S54 a běžnými pražci ve štěrkovém loži. Na nich byly v době akce vystaveny dvě historické lokomotivy francouzských železnic SNCF, které vytvořily před 51 lety rekord 331 km/h pro jednotlivou lokomotivu, vedoucí klasickou soupravu vozů. Mimoto byla v Kindingu 2. září 2006 prezentována ještě další dvě vozidla Eurosprinter: Mozart Taurus 1116 250, typ příbuzný s rekordní lokomotivou 1216 050 v efektním nátěru, připomínajícím letošní 250. výročí narození geniálního skladatele W. A. Mozarta, a rovněž nový Taurus pro Slovinské dráhy, označený 541 004.

Siemens připravoval již delší dobu záměr pokořit svým strojem letitý francouzský rekord, protože bylo zřejmé, že Taurus o výkonu 6000 kW (špičkově 6400 kW; v třísystémovém provedení u rakouských drah řada 1216) a běžně povolené maximální rychlosti 230 km/h je schopen tuto výzvu naplnit. Eurosprintery jsou pro provoz u evropských železnic vybaveny pro Rakousko, Německo, Itálii a Švýcarsko, a dále ve verzích pro Maďarsko, Slovinsko, Čechy a Slovensko. ÖBB mají ve svém stavu kromě řady 1216 ještě 332 lokomotiv předchozích řad 1016 a 1116 (tyto Taurusy se mírně liší - zejména možnostmi nasazení k některým druhům napájecích soustav).

Před zkušební jízdou byla 1216 050 pečlivě zkontrolována, zejména co se týkalo stavu brzd, podvozků a náprav. Do řady bodů byly umístěny snímače, které přenášely údaje do měřicího vozu. Jízda se dvakrát opakovala: při prvním pokusu byl zlomen původní rekord dosažením rychlosti 344 km/h, při druhé jízdě byla o 7 km/h překročena hranice 350 km/h. Rekordy vytvořené již dříve elektrickými vysokorychlostními jednotkami TGV či ICE tak samozřejmě překonány nebyly, ale v kategorii jízd jednotlivých lokomotiv se Taurus zapsal do historie.

autor: Ivo Valent
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.