Nové pražské tunely v provozu
O dva roky dříve, než bylo původně plánováno, zahájilo 1. září 2008 zkušební provoz vlaků železniční Nové spojení v Praze. Jedná se zhruba o 27 km nově vybudovaných tratí, postavených v nové poloze, jež zabezpečí propojení mezi oběma nejdůležitějšími pražskými nádražími - Hlavním a Masarykovým - a železničními stanicemi Praha-Libeň, Praha-Holešovice a Praha-Vysočany.
Je tak realizován patrně nejvýznamnější železniční projekt na území hlavního města Prahy za celé století. Jde o rozsáhlý soubor 267 stavebních objektů a 44 provozních souborů, z nichž nejznámější jsou dva nové dvoukolejné železniční tunely pod pražským Vítkovem a silniční estakáda Krejcárek. Nově vyrostlo několik železničních mostů, například čtyřkolejná estakáda z hlavního nádraží k Vítkovským tunelům, estakáda "Sluncová" za tunely a další. Bylo postaveno 2615 m opěrných a zárubních zdí, 2807 protihlukových stěn a bylo položeno více než 27 km kolejí. Nové jsou i moderní sdělovací a zabezpečovací systémy a trakční vedení.
Investorem stavby za více než 9 miliard korun byla Správa železniční dopravní cesty, s. o. Zhotovitelem bylo sdružení Pražské spojení, jehož členy jsou Skanska DS a.s. (vedoucí sdružení), Stavby silnic a železnic, a.s., Metrostav a.s., Subterra a.s. Projekt vypracoval SUDOP PRAHA a finanční prostředky poskytl stát prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. Dodavatelem betonu pro tuto stavbu byla společnost TBG Metrostav patřící do skupiny Českomoravský beton.
Po nově vybudovaných tratích mohou vlaky mezi centrem, východem a severovýchodem Prahy jezdit rychleji a výrazně se také zvýší kapacita tratí. Dosavadní trati tímto směrem byly pouze dvě - směrově obtížná horní trať přes Sluncovou a sklonově náročná tzv. hrabovská spojka, která napojovala koleje hlavního nádraží (vzniklo v roce 1871) na trať Libeň - Masarykovo nádraží (otevřené roku 1845). Nové spojení je tedy velmi důležité pro rozvoj osobní dopravy v Praze a okolí. Nové spojení umožní přivést postupně během několika let většinu dálkových a příměstských vlaků do centra. Opuštěné těleso staré trati bude využito jako stezka pro cyklisty.
Na přechodu ze čtyřkolejné estakády do Vítkovských tunelů byla použita speciální velká kolejnicová dilatační zařízení, která vyrovnávají podélné posuny kolejí a mostních konstrukcí zapříčiněné teplotními změnami. Z hlediska velikosti jsou tato zařízení v České republice zcela unikátní a musela být speciálně pro tuto stavbu navržena a vyrobena. Celý projekt představuje absolutní špičku v železničním stavitelství.
Nejposlouchanější
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.