Nová publikace představuje české výtvarné umění od Velké Moravy po současnost

30. červenec 2018
Petr Brandl, Křest Krista, 1715-1716, kostel sv. Jana Křtitele, Manětín, Římskokatolická farnost Plasy a Manětín
0:00
/
0:00

Velmi rozsáhlá kniha Dějiny umění v českých zemích 800 -2000 zachycuje vývoj a proměny umělecké tvorby u nás od Velké Moravy až po současnost. Zabývá se malířstvím, sochařstvím, architekturou, knižní malbou, uměleckým řemeslem, ale nejen jimi. Celkem 800 vybraných děl zasazuje také do historických souvislostí jejich vzniku.

„Jde o hodně těžký úkol, ale když víte jak na to, tak je to úkol jako každý jiný,“ řekla o vzniku publikace editorka Taťána Petrasová v Magazínu Leonardo.

Rozhodně ale nejde jen o přehled, dodal další editor Rostislav Švácha. „Je rozdělena do skupinek uměleckých děl, které k sobě nějak patří. Kniha se soustředí na 800 uměleckých děl uspořádaných do skupin či rodinek. K těm máte krátké a chytré výklady různých autorů.“

„Tyto rodinky mají různé důvody seskupování, například jednoho společného klienta jako byli Karel IV., mnišský řád a další. Jindy jsou to umělecké skupiny jako čeští kubisté a podobně. Dalším důvodem může být významné filozofické téma.“

Kniha je dělena do tří základních dílů: středověk, raný novověk a moderní umění. Na knize tak pracovaly tři týmy a vznikl vyvážený korpus textů systematicky pokrývající celé dějiny umění. „Můžu říci, že knihu oba rádi čteme,“ dodal Švácha i za svou kolegyni.

Položili jsme si otázku, jakou funkci výtvarné umění na našem území mělo. Kdy to byla funkce reprezentativní, kdy umělecká, kdy náboženská.
Taťána Petrasová

Ta doplnila, že kniha má přibližně 1000 stran a obsahuje zhruba 800 fotografií. „Je určena širokému spektru čtenářů. Od laického publika se zájmem o výtvarné umění až po odborníky včetně těch zahraničních, protože kniha má anglickou verzi.“

„Publikace může velice dobře posloužit studentům dějin umění nebo architektury. Kdyby se studenti jen naučili názvy kapitol, rodinek nebo hesel, a trochu tušili, o čem to je, tak už mají výborný přehled, co se ve výtvarných uměních v českých zemích dělo.“

Na vydání této knihy měl prý významný zájem samotný vydavatel. „Už od začátku nás tlačil, abychom svěřili vydání právě jemu.“

„V knize ukazujeme ne jen to nejdůležitější z děl, ale zároveň ukazujeme i metodu, což jsou vyobrazení, která jsou součástí tří úvodních statí ke středověkému, novověkému a modernímu umění,“ shrnula Taťána Petrasová.