Nedostatek spánku a rakovina střev

9. únor 2011
Monitor

Chronické nevyspání nás neohrožuje pouze setrvalým zíváním. Podle amerických výzkumníků je nedostatek spánku rizikovým faktorem rakoviny střev.

Výsledky průlomové studie zveřejnil časopis Cancer. V článku se uvádí, že lidé, kteří spí v průměru méně než 6 hodin denně, mají skoro o 50 % vyšší riziko vzniku kolorektálních adenomů než lidé, kteří za noc „uspí“ nejméně 7 hodin. Kolorektální adenom je typ střevních polypů, které se mohou zvrhnout a vyvolat maligní bujení. Právě z nich vzniká naprostá většina karcinomů tlustého střeva. „Pokud je nám známo, je naše studie vůbec první, která popisuje statisticky významnou souvislost mezi délkou spánku a kolorektálními adenomy,“ říkají vědci. „Na příliš krátký spánek se nyní můžeme začít dívat jako na nový rizikový faktor rozvoje rakoviny tlustého střeva.

O něco silnější asociaci mezi délkou spánku a výskytem kolorektálních adenomů vědci našli u žen než u mužů, ale rozdíl nebyl statistiky významný. Míru rizika spojeného s příliš krátkým spánkem přirovnávají k nadměrné konzumaci červeného masa nebo k situaci, kdy má člověk rodiče či sourozence, u kterých rakovina střeva již propukla. Proč se délka spánku podepisuje na riziku vzniku adenomů, zatím autoři studie nevědí. Za delší spánek se však přimlouvají – kromě prevence kolorektálních adenomů jím totiž člověk může snížit i riziko cukrovky, obezity a srdečně-cévních chorob.

Zdroj: University Hospitals Case Medical Center, Cancer

autor: redakce ČRo Leonardo
Spustit audio