Národní galerii by klidně mohli řídit dva lidé, uvažuje dočasná ředitelka Nedoma
Byla manažerkou velkých firem, šéfovala nakladatelství. Od září loňského roku dočasně vede Národní galerii Praha. „Trochu jsem tušila, do čeho jdu. Je to ale pro mne stále velké dobrodružství,“ přiznává ekonomka Anne-Marie Nedoma, host Osobnosti Plus.
Čtěte také
Úkolem prozatímní šéfky Národní galerie je připravit fungující instituci na příchod nového ředitele, který bude vybraný na základě výběrového řízení. I po jeho nástupu se ale Anne-Marie Nedoma nebrání dalšímu setrvání ve vedení. Jako správní či ekonomická ředitelka.
Líbí se jí totiž myšlenka, že by galerii mohli vést lidé dva. Ředitel s kunsthistorickým vzděláním a manažer zodpovídající za provoz a ekonomiku.
„Je to jediný možný způsob, jak by galerie měla dál fungovat. Tak, aby nedocházelo k excesům jako v minulosti,“ vysvětluje Nedoma. Bývalí šéfové totiž podle ní nerespektovali, že je galerie instituce, která má nejen umělecké sbírky, ale také majetek a zaměstnance.
Cenu určuje trh
Neoprávněné nakládání s veřejnými prostředky typu nadhodnocování uměleckých děl nakupovaných pro Národní galerii ředitelka neobjevila.
„Kostlivci ve skříni nejsou tohoto typu. Můžu se domnívat, že něco nebylo úplně korektní, etické, ale zatím jsem neobjevila důkaz toho, že by to bylo vysloveně protiprávní,“ vysvětluje host Osobnosti Plus.
Čtěte také
Odhadnout skutečnou cenu uměleckých děl na trhu, je podle ní velmi těžké. „I posudek, který vzejde v Národní galerii, absolutně nemusí platit a nakonec neplatí,“ upozorňuje Nedoma.
Jako příklad uvádí středověký obraz českého malíře Zvěstování Panně Marii, který chtěl bývalý ředitel Jiří Fajt pro galerii koupit za podle znalců přemrštěnou cenu 65 milionů korun. A také dílo Trůnící Panna Marie s dítětem, které bylo nedávno vydraženo v Dijonu.
„Na tu existoval v Česku vypracovaný expertní posudek. Podle mě zcela objektivní. Nakonec se prodala za mnohonásobně vyšší částku. Cenu výtvarného umění určuje trh, v tuto chvíli trh mezinárodní,“ zdůrazňuje dočasná ředitelka.
Pět let s katolíky
V letech 2014 až 2018 vedla Anne-Marie Nedoma Karmelitánské nakladatelství. Ráda na tuto práci vzpomíná. „Jako evangelík jsem strávila úžasných pět let mezi katolíky. Dalo mi hrozně moc,“ přiznává.
„Měla jsem možnost diskutovat s kolegy, kteří byli vesměs katolíci, a také jednat s nejvyššími činiteli katolické církve. Byl to úžasný vhled dovnitř. Osvětlilo mi to mnohé z historie vzájemného stýkání. Dalo mi to něco, co vás žádná knížka historie, žádný teologický rozbor nenaučí,“ dodává.
Jak se cítí v roli přechodné ředitelky Národní galerie, jaký má vztah k umění, nebo na co z letošních akcí Národní galerie se nejvíc těší? Poslechněte si celý rozhovor Lucie Vopálenské s hostem Osobnosti Plus Anne-Marie Nedomou.
Související
-
Se mnou ředitel NG Fajt vždy mluvil. Že by za Staňkem nešel, je zvláštní, tvrdí exministr Herman
„Padne“ současný šéf rezortu kultury Antonín Staněk (ČSSD) po odvolání dvou ředitelů příspěvkových organizací? Host: exministr a jeho předchůdce Daniel Herman (KDU-ČSL).
-
Fajt: Národní galerie je podfinancovaná. Je iluzorní si...
Národní galerie se stala terčem kritiky ze strany některých kurátorů výstav. Vadí jim neprofesionální jednání, nedostatek personálu nebo chaos při spolupráci. Ředit...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.