Mobilní aplikace, pomocníci v boji s cukrovkou
Děti, které trpí cukrovkou mají nové spojence: mobilní aplikace. O jedné z nich hovořil ve Studiu Leonardo výzkumný pracovník Katedry kybernetiky elektrotechnické fakulty Českého vysokého učení technického v Praze Daniel Novák. Ten byl také vedoucím diplomové práce Veroniky Černohorské, v rámci které aplikace, nebo spíše hra vznikla.
„V oblasti cukrovky je kladen velký důraz na vzdělávání,“ uvedl Novák. „Když onemocní malé dítě, je to zátěž zejména pro rodiče: v poměrně krátkém čase musí vstřebat velké množství informací a hladinu cukru kompenzovat v rozumných mírách.“
Proto připravil tým pod Novákovým vedením malou vzdělávací aplikaci, kterou si každý může nahrát do svého telefonu.
„Základ spočívá v tom, že máte postavičku, která s vámi komunikuje. Inspirovali jsme se hrami typu Tamagoči, kde máte svého mazlíčka, o kterého se staráte.“
Po krátkém úvodu hry, ve kterém se dozvíte, že postavička trpí cukrovkou, dostanete úkol se o ní postarat. Jak ve hře tato péče vypadá?
„Musíte dobře jíst, to je základ. Dietou musíte hlídat a udržovat hladinu cukru v krvi. Vůbec to není jednoduché,“ dodal vědec.
Při návštěvě lékaře dostávají dětští pacienti tabulku se seznamem sacharidových jednotek. „My jsme to zjednodušili tím, že dětem postavička radí, máme ve hře grafický seznam. Děti si ve hře vyberou potraviny a postavička zhodnotí jejich výběr, jestli je dieteticky správný.“
Při vývoji pomáhali děti i rodiče
„Začali jsme hru testovat se skupinou deseti malých dětí. Jsou poměrně šikovné, během půl hodiny pochopily princip hry, a teď je jen na nich, jestli je hra vtáhne,“ říká Novák.
Mobilní hra nejen nutí dohlížet na stravování postavičky, ale obsahuje také animace, které učí, jak si správně píchat inzulin nebo jak si odebírat kapku krve, aby zjistily aktuální stav glykémie.
Na vývoji aplikace se podílely i samy děti nemocné diabetem. „To na tom bylo to nejhezčí,“ tvrdí vedoucí týmu vývojářů.
„Nejdříve jsme se spojili s paní primářkou Brázdovou v nemocnici v Brně, ta nám zprostředkovala první kontakty s dětmi, a formou interview jsme se dostali k tomu, co je nejvíce trápí, a kde mají největší problémy.“
V další fázi jezdili vývojáři na semináře, kde čerpali od dětí a rodičů základní penzum informací, jak je to s bojem s chorobou v každodenním životě.
„Na konec kolegyně odjela s dětmi na vzdělávací dia-tábor, a tam jsme za 14 dní načerpali tolik vědomostí, kolik bychom za normálních okolností nenasbírali za celý rok.“
Důležitou roli sehráli i rodiče malých pacientů. „Někteří byli velmi kritičtí, a hodně nám při vývoji aplikace pomohli,“ ocenil přínos rodičů při vývoji hry Daniel Novák.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.