Miliony pracovních míst nebo jedovaté potraviny? Co přinese smlouva o volném obchodu?
Evropané a Američané spolu jednají o smlouvě o volném obchodu, která podle zastánců přinese evropské ekonomice desítky miliard eur a stovky tisíc pracovních míst.
Podle kritiků může způsobit i to, že Evropané budou jíst nekvalitní nebo dokonce jedovaté potraviny, nebo přijdou o sociální práva. Tak rozdílné názory vyvolává takzvaný TTIP, tedy plánovaná smlouva o volném obchodu mezi zeměmi Evropské unie a Spojenými státy.
Na pražskou Novotného lávku přišlo 25 lidí poslechnout si něco o chystané dohodě TTIP. Můžou si odnést brožurku s názvem Kdo nám chce zatnout tipec, anebo samolepky s nápisem TTIP ist Böse, tedy TTIP je zlo. Němčina není náhodná, hlavním hostem Pražské školy alternativ je aktivistka z německé organizace Forum Umwelt und Entwicklung Nelly Grotefendtová.
„Někteří lidé věří v mantru volného trhu, že přinese více růstu a bohatství a že bude víc práce pro všechny, přestože se ukázalo, že odhady Evropské komise jsou příliš optimistické.“
Tramvaje do Washingtonu
Takzvaný TTIP má podle představ Evropské komise zvýšit vzájemný obchod a podpořit hospodářský růst. Otevření trhu může některé firmy ohrozit, pokud nedokážou v nové konkurenci obstát. Podle Komise mají vzniknout statisíce až miliony nových pracovních míst, tomu ale nevěří Jan Májíček z iniciativy Stop TTIP CZ.
„Pokud nebudeme vidět parametry té dohody, tak nemůžeme říct, že to pro nás bude výhodné.“
Obavy lidí, kteří s TTIP nesouhlasí, souvisí s konkurenceschopností našich výrobků. „Vemte si příklad s traktory Zetor, a podívejte se, kolik u nás jezdí amerických Deerů. Myslíte si, že my budeme schopni vyvážet Zetory na americký trh?“
Na americký trh před lety řada českých firem úspěšně pronikla, včetně zmíněného Zetoru. Jedním z takových českých exportérů je i ostravská firma INEKON. Její tramvaje jezdí dokonce v hlavním městě Washingtonu.
„Jde o tramvaje pro americké město Seattle, které si objednalo sedm kusů vozů. Jejich unikátnost je v tom, že mají bateriový pohon,“ říká David Vojtasík, který má na starosti výrobu ve firmě INEKON.
„Je to zvláštní pocit, že tramvaj z martinovských dílen jezdí a bude jezdit někde v Americe. Je a hřeje.“
Zákon Buy America nás znevýhodňuje
S odlišnou legislativou v USA bojuje INEKON 15 let, jak vysvětluje v pražském sídle Milan Haloun z vedení společnosti, který má americký trh na starosti.
„Technické specifikace pro americký trh jsou naprosto jiné a úplně se odlišují od toho, co požadují evropské dopravní podniky. I když máme materiál, který vyhověl u tramvaje pro jakékoliv evropské město, stejně ten materiál musíme nechat ve zkušebně přezkoušet, abychom získali certifikát podle americké normy, a za to musíme zaplatit znovu.“
Ve výsledku se tramvaj neliší od ostatních. „Musíme mít papír navíc a pro nás to znamená zvýšené náklady na výrobu tramvaje.“
Každý takový test stojí INEKON desítky tisíc korun. Celá zakázka se firmě prodraží o miliony korun. To jsou peníze, které by jinak mohla inkasovat jako zisk a které by mohly ve výsledku posloužit na další investice do výroby, nebo by se mohly projevit v platech zaměstnanců.
Na INEKON také dopadá zákon zvaný Buy America, který zvýhodňuje tamní výrobce. Pokud na nákup tramvají jdou peníze z amerického federálního rozpočtu, musí INEKON zajistit, aby většina komponentů pocházela z USA, a tam byly tramvaje finálně montovány. Oslabení tohoto zákona by INEKON uvítal, jak dodává Milan Haloun z vedení společnosti.
„Nám by to podstatně ulehčilo práci, protože tramvaje bychom kompletně mohli vyrábět tady u nás a nemuseli bychom zajišťovat jejich konečnou montáž a zkoušení v Americe.“
Podle europoslankyně Dity Charanzové může být TTIP přínosná z několika důvodů: „Bude přínosem pro českou ekonomiku a vytvoří pracovní místa. A to nejen díky tomu, že budeme více vyvážet na trh USA, ale i tím, že jsme v dodavatelských řetězcích a budeme tím pádem vyvážet víc i na evropský trh.“
TTIP může podle europoslankyně Kateřiny Konečné znamenat také riziko: „Proto jsme v rámci Evropského parlamentu navrhovali, aby ze smlouvy byly vyjmuty části týkající se ochrany spotřebitele, části týkající se chemie a potravin.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.