Michal Komárek: Stane se ministerstvo školství klíčem k řešení vládní krize?
Výměna ministra školství je jednou z možností, které by mohly vyřešit vládní krizi. Není to snad varianta nejpravděpodobnější, přesto stojí za to věnovat jí pozornost. Nikoli kvůli vládní krizi samotné, nýbrž kvůli tomu, co vypovídá o vážnosti, které se u nás těší ministerstvo školství. A školství jako takové.
Podle tohoto scénáře by premiér Babiš nabídl sociální demokracii ministerstvo školství místo resortu kultury. Ministr kultury Staněk, jehož odvolání ČSSD požaduje, by pak mohl ve vládě zůstat jako víceméně stranicky nezařazený prezidentův muž a sociální demokracie by nemusela opouštět koalici. Babiš by se navíc zbavil neoblíbeného ministra Plagy, kterého chtěl odvolat už před několika měsíci.
Politici si snad ani nepřejí vzdělaný národ. Kriticky myslící člověk by jim na demagogii neskočil, myslí si školský reformátor Hausenblas
Jak poznáte dobrou školu, kantora nebo jak by se měly děti naučit myslet, mluvit nebo číst? Co je to kritické myšlení a jak se rozvíjí?
Petr Hartman: Zeman za asistence Babiše vytlačuje ČSSD z vlády
„Někdo říká, že jsem slabý premiér. To je nesmysl, jen nepotřebuji další konflikt“, prohlásil v médiích Andrej Babiš.
Bývalý náměstek ministra Robert Plaga nastupoval do funkce jako neznámý úředník a zdálo se, že je to volba z nouze poté, co premiéra odmítlo několik výrazných osobností. Jenže Plaga se vyprofiloval jako velmi zajímavý ministr a získal nebývalou podporu části odborné veřejnosti a učitelů.
Plaga se především snaží vyjasnit smysl a budoucnost státní maturity a přijímaček na střední školy. Vyměnil i ředitele Cermatu, tedy organizace, která zkoušky připravuje. Ministr chce částečně vrátit odpovědnost za maturity na školy, znovu otevírá diskusi o povinné maturitě z matematiky, místo přijímaček v současné podobě by uvítal test studijních předpokladů.
Ohledně přijímaček se také dokázal postavit politicky mocnějším hejtmanům a odmítl opakovaně jejich návrhy, které měly posílit učňovské a oslabit maturitní obory, zejména gymnázia.
Zdá se, že se Plaga snaží vnést jasno i do přípravy revize rámcových vzdělávacích programů neboli do nového přístupu k tomu, co se má ve školách učit. Podivně zahájenou, poloutajenou revizi, kterou zdědil po svých předchůdcích, nedávno zastavil s tím, že ji chce sladit s přípravou dlouhodobého strategického dokumentu. To má logiku.
Hra o budoucnost vlády
Část učitelů a odborníků oceňuje, že Plaga ministerstvo otevírá a komunikuje s nimi. A že k reformním krokům přistupuje rozvážně, snaží se o hledání dlouhodobé koncepce.
Jistě, jiná část učitelů a odborníků Plagu kritizuje například za to, že nepřehodnotil inkluzi a neprosadil ráznější zvyšování platů. Že ohledně maturity a přijímaček jen prohlubuje chaos a nejistotu. Spolek Pedagogická komora dokonce připravuje vyhlášení stávkové pohotovosti.
Každopádně se toho na ministerstvu právě teď děje mnoho podstatného. Nicméně pro premiéra a další politiky to není důležité. Ministerstvo školství je jen slabý resort, který lze kdykoli nabídnout do výměnného obchodu.
Robert Plaga nepochybně není nenahraditelný spasitel českého školství. Hra o jeho pozici je ale součástí pro českou politiku typického přístupu ke školství: budoucnost školství není ničím ve srovnání s budoucností vlády.
Autor je šéfredaktor internetového časopisu Česká škola
Související
-
Ondřej Konrád: Ministr kultury útočící
Kdo týden viděl při debatě na téma nedůvěry vládě místy až rozverný projev ministra kultury, těžko mohl mít pocit, že by se chystal na odchod z vlády, i když podal demisi.
-
Petr Hartman: Ministr Staněk hraje dobře i ve vedlejší roli
Nemohu odvolat sám sebe, tvrdí ministr kultury Antonín Staněk. Má pravdu. Jeho osud leží v rukou prezidenta republiky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.