Měla Kleopatra černou matku?

22. září 2010

Rakouští archeologové ohlásili nález hrobu Kleopatřiny sestry Arsinoé. Podle nich měla tato dcera Ptolemaia XII. africkou matku. Krev černých obyvatel Afriky měla kolovat i v Kleopatřiných žilách.

Kleopatra byla sedmou egyptskou královnou tohoto jména. Proslula ale natolik, že jí pořadovou číslovku za jméno nikdo nepřidává. Podle jedněch to byla největší krasavice starověku. Podle jiných krásy moc nepobrala, zato vynikala v intrikách a politikaření. Sázka na Julia Césara jí však nevyšla. Po Césarově smrti to s ní vypadalo zle, ale nevzdávala se. Marka Antonia, který ji měl eskortovat do Tarsu, si bleskově omotala kolem prstu. Traduje se, že jako jeden z prvních důkazů náklonnosti si od něj Kleopatra vyžádala vraždu své mladší sestry Arsinoé, jež se netajila vysokými mocenskými ambicemi. Z dobových materiálů je známo, že Kleopatra vypudila sestru na území dnešního Turecka a tam mladá žena také našla smrt. Byla zabita na schodech Artemidina chrámu v Efesu.

Tým rakouských egyptologů vedený Hilke Thürovou nyní ohlásil objev ostatků nešťastné Kleopatřiny sestry. Vědci prozkoumali hrob osmiúhelníkového půdorysu v Efesu a došli k závěru, že v něm spočívá tělo Arsinoé. Hrob byl poprvé otevřen už v roce 1926.

Archeologové v něm našli sarkofág s kostrou, od které oddělili lebku. Ta byla proměřena a zkoumána, ale v Německu v neklidných dobách druhé světové války se ztratila. Thürová je přesvědčena, že osmiúhelníkový půdorys hrobky je reminiscencí na osmihranný maják na ostrově Faros, jenž byl jedním ze starověkých divů světa. Spolu s motivy papyrových stébel ve výzdobě hrobky by to mělo odkazovat na egyptský původ pohřbené osoby.

Thörová povolala k průzkumu ostatků vídeňského antropologa Fabiana Kanze. Ten od začátku neskrýval skepsi a byl si jist, že rychle dokáže, že ostatky nemohly patřit Arsinoé. Jenže testy jeden po druhém přinášely údaje, které souhlasily s teorií Hilke Thürové. Kostra patří ženě, která žila zhruba před 2000 lety a zemřela náhle ve věku 15 až 18 let.

Antropoložka Caroline Wilkinsonová rekonstruovala na základě údajů získaných měřením v 20. letech minulého století ztracenou lebku. Následně vytvořila na počítači i podobu dávno zemřelé ženy. Tvar hlavy i obličeje prozrazuje, že žena byla smíšeného původu a v krvi jí kolovala evropská, egyptská a nubijská krev. Někteří historici považují africký původ Arsinoé za senzaci. Podle nich měla nubijskou matku černé pleti i Kleopatra. Jiní experti se však netají pochybami.

"Nemáme žádný pádný důkaz, kterým bychom spojili hrob a kostru v Efesu s Arsinoé," říká cambridgeská historička Mary Beardová. "A i kdyby to Arsinoé byla, neznamená to, že měla stejnou matku jako Kleopatra. S jistotou víme jen to, že otcem obou žen byl král Ptolemaios XII. Ten však měl řadu žen a Kleopatra s Arsinoé nemusely být vlastní sestry."

Experti nejsou přesvědčeni ani rekonstrukcí lebky a tváře a pochybují, že výsledky měření provedených před osmdesáti lety jsou pro tyto účely dostačující.

Zvukovou podobu této zprávy můžete slyšet v historickém magazínu Zrcadlo, který měl premiéru 3. 4. 2009 v 9:00.

autor: Jaroslav Petr
Spustit audio