Mé obrazy jsou občas obžalobou člověka a toho, jaký může být, popisuje malíř Typlt

27. červen 2023

„V mých obrazech je vzruch, latentní násilí a malířská hra – tak by se hodně zjednodušeně dala popsat má práce,“ říká Lubomír Typlt, malíř a textař hiphopové formace WWW Neurobeat. Barva je u něj jazykem obrazu. „Stejně jako hudebník pracuje s notami a harmonií, tak pro mě je barva základní kámen obrazu – a má hned několik rovin.“

„Je to kompozice, kresba, obsah a barva. To vše musí být v symbióze, v ideálním poměru, ale u mě je barva nadstavba obrazu, který někdy nemusí přímo kopírovat samotný námět,“ dodává.

Expozice výstavy Lubomír Typlt: Levitace

„Mé náměty jsou často těžké, ale když má ten obraz zářivé barvy, vzniká napětí, se kterým rád pracuji,“ pokračuje v pořadu Hovory.

Když malíř používá termín násilí ve své tvorbě, tvrdí, že chce vlastně provokovat. „Když jsem na začátku v roce 1996 maloval mrtvé kočky, setkával jsem se s nepochopením. Lidé nevěděli, proč to maluji, mysleli si, že jsem snad nějaký deviant.“

Tehdy byl pro něj klíčový obraz s oběšenou kočkou. „To vyvolalo vlnu nepochopení – hlavně u těch, kteří nejsou obeznámení s tím, co to umění doopravdy je.“

Fialové úterý, autorem je Lubomír Typlt

„Obrazy oběšených koček s mladíky, kteří stojí vedle svého činu, jsou ale kritické dodnes. Jsou obžalobou, jaký člověk může být,“ naznačuje.

Přidává historku ze svého dětství, kdy poprvé viděl záběry z koncentračních táborů.

„A tomu malému dítěti to sebralo veškerou iluzi o společnosti. Takže se dá i říct, že jsem se s tím vlastně úplně nevyrovnal a částečně se to dostává i do mých obrazů. Samozřejmě v podobě, která je mnohem komplikovanější,“ dodává.

Celé Hovory Petra Viziny si poslechněte v audiozáznamu.

autoři: Petr Vizina , lup
Spustit audio

Související