Matematika se možná učí hodně, ale nemyslím, že dobře, říká senátor Růžička

Jiří Růžička, senátor, (15.10.2016 - senátní volby po 2. kole)

Do školství má jít o 17 miliard korun víc než loni. Podle vyjádření premiéra Andreje Babiše (ANO) jsou peníze určeny nejen na platy, ale i do kvality vzdělávání.

0:00
/
0:00

První místopředseda Senátu Jiří Růžička zvolený za TOP 09 a STAN navyšování rozpočtu pro školství vítá. Po dlouhých letech, kdy se o zvyšování platů jen mluvilo, k němu totiž začíná docházet.

Jiří Růžička, senátor za TOP 09, STAN s podporou KDU-ČSL

„Pořád se to ale neprojevuje na tom, že by se do škol hrnuli mladí a talentovaní lidé nabití energií. Jsou obory, v nichž o učitele – natož dobrého – skoro nezavadíte. Matematika, fyzika, chemie, informatika, to je skutečně boj,“ upozorňuje ředitel pražského Gymnázia Jana Keplera.

Růžička připomíná, že 60 % absolventů pedagogických fakult vůbec nenastoupí do škol a učitelská populace stárne. Podle statistik totiž průměrný český učitel dostává jen 61 % mzdy vysokoškolsky vzdělaných lidí, zatímco v zemích OECD je to třetinu více.

Je mi líto, když ze škol odcházejí lidé, které považuji za nesmírně talentované, protože při svém platu ani nedosáhnou na hypotéku.
Jiří Růžička, senátor

Práce učitele zároveň má i své výhody: „Většinou pracujete v dobrém prostředí mezi slušnými lidmi, můžete věci ovlivňovat a dělat svou práci, jak chcete. To je něco, co ve školách lidi drží – včetně těch mladých a talentovaných, abychom pořád jen neskuhrali,“ doplňuje Růžička, který ve školství pracuje od roku 1974.

Matematika je důležitá, ale...

Nezávislý senátor oceňuje práci současného ministra školství Roberta Plagy, který prý má v rezortu co napravovat, ale jeho přístup je progresivní: „Navykli jsme si řešit věci jen z pohledu politických stran. Ale u naprosté většiny témat, která lidi zajímají, by se měla řešit podstata problémů. Na vzdělávání by se měli shodnout všichni,“ zdůrazňuje.

Senátor Růžička ministra školství chválí i za to, že navrhuje odložit povinnou maturitu za matematiky.

„Chceme, aby ji ti lidé uměli, ne aby ji studovali jen kvůli nějaké zkoušce,“ podotýká s tím, že už teď z matematiky propadá (v prvním kole) celá čtvrtina maturantů, kteří si ji ale vybrali dobrovolně.

Matematika je podle něj důležitý předmět jak pro jedince, protože rozvíjí logické myšlení, tak pro celou společnost. „To jsou argumenty, proč se má učit hodně a dobře. Ale ne pro povinnou maturitu,“ dodává.

Matematika se možná učí hodně, ale nemyslím si, že se učí dobře.
Jiří Růžička, senátor

Po povinné maturitě z matematiky dlouhodobě volají firmy. Podle Růžičky by ale měli usilovat spíš o to, aby se matematika učila dobře. „Jedna zkouška na konci studia nerozhoduje o tom, jestli studenti něco umí, nebo neumí,“ uzavírá.

Pomůže českému sportu vznik Národní sportovní agentury? Poslechněte si celé Interview Plus Michaela Rozsypala.

Související