Martin Fendrych: Stromů u silnic ubývá, silničáři milují jarní kácení

18. březen 2024

Dvacátého března, alespoň podle kalendáře, končí zima a začíná jaro. Zároveň je v době vegetačního klidu, který končí 31. března, povoleno kácení stromů.

Podle údajů ekologického sdružení Arnika se u nás zběsile kácejí stromy rostoucí podél silnic. Od roku 2003 do roku 2023 bylo podstatně více stromů pokáceno než vysazeno.

Čtěte také

Podle dostupných údajů čeští silničáři vykáceli 326497 stromů, ale vysázeno bylo kolem silnic jen 202394 nových, tedy o 124103 stromů méně. Ještě poznámka: to, že je strom vysazen, ještě neznamená, že vyroste. Mnoho vysazených stromů ve městech i u silnic uschne, neuchytí se.

Stromů okolo silnic tedy nepochybně valem ubývá. Proč se to děje, to víme. Mnoho řidičů považuje stromy u silnic za riziko, za nepřátele. Jak ale upozorňuje sdružení Arnika, „stromy řidičům pod kola neskáčou, nejčastěji je zabíjí nepozornost a nesprávný způsob jízdy“.

Kdo jezdí po silnicích na kole, ten je za letních veder ale ocení, je v nich příjemně, stromy stíní. Pomáhají i řidičům, brání poryvům větru a v zimě, pokud ještě náhodou padá sníh, brání vytváření velkých, nebezpečných závějí.

Novela zákona

Střetává se tedy bezpečnostní prvek s krajinářským, ekologickým. Nahradit pokácený strom, který má pro krajinu mnoho výhod, ovšem trvá roky. Zatímco jet mezi stromy pomalu a bezpečně se dá hned. Stejně tak jako není problém v alejích prostě snížit povolenou rychlost, jako to dělají třeba v sousedním Německu.

Čtěte také

Ještě statistika, jaké jsou počty kolizí řidičů se stromy. Podle informací policie se loni takových nehod stalo 2165 a bylo při nich usmrceno 55 lidí. Celkem je to o 31 osob méně než v roce 2022. Důvod? Stromů ubývá, lidé mají bezpečnější vozy a snad také jezdí opatrněji.

Ministerstvo životního prostředí se chce stromů a alejí zastat. Chystá novelu zákona o ochraně přírody a krajiny. Ministr Petr Hladík říká: „Je nepřijatelné, že stromy kácíme a nesázíme za ně nové. Živá zeleň pomáhá za jakéhokoli počasí, samozřejmě nejvíce v době veder.“ 

Novela zákona by kácení ve stromořadí umožnila jedině se souhlasem obcí a za podmínek, které by obce stanovily. Předpokládá se, že obce chtějí stromy chránit. Dále má novela pro stromy ve městech i na venkově zavést ochranné pásmo, tedy něco, co už dnes chrání třeba kabely pod zemí nebo kanalizační trubky. 

Martin Fendrych

Má platit, že se za pokácené stromy budou muset vysadit nové. Doufám, že půjde nejen o vysazení, ale také o to, aby strom opravdu vyrostl, nezašel. Na prvním místě má být zájem, aby stromořadí zůstala zachována. Pokud to není možné, musely by se nové stromy vysadit jinde.

Zdá se, že se věci mění k lepšímu. Doufejme, že novela projde, že ji lobby řidičů a ministerstvo dopravy nezastaví.

Autor je komentátor Aktuálně.cz

Spustit audio