Martin Ehl: Narozeniny v Pärnu?

22. červen 2010

Úplně přesně vím, kde bych chtěl někdy slavit se svými dcerami narozeniny některé z nich, dokud budou ještě malé děti. Je to místnost ve druhém patře lehce omšelého domu uprostřed estonského města Pärnu, které leží na severním pobřeží rižského zálivu. Je to letní hlavní město Estonska a bývalé hanzovní město, jehož obyvatelé jsou náležitě hrdi na svoji historii, na krásnou písečnou pláž a na lázně, z nichž je město živo.

Ta místnost na oslavu se nachází v domě Cechu Marie Magdaleny. Když jsem se svých estonských hostitelů, kteří jsou z Tallinnu ptal, proč mě chtějí vzít právě tam, tak jen pokrčili rameny s tím, že jim to doporučili místní.

Ona místnůstka je útulná, vévodí ji stůl pokrytý pestrým ubrusem a obklopený židličkami pro malé holčičky. Každá z nich je úplně jiná. U zdi stojí malá polička plná pláten, látek, různobarevných nití a hadříků. A u další zdi je obrovská police plná panenek a panáčků. V rohu je pak posezení pro dospělý dozor, kde má také obyvatelka této místnosti svůj pracovní stůl, kde většina oněch panenek vzniká. „Ano, děláme tu i dětem oslavy. Rodiče přinesou pohoštění a děti si tu dělají, co chtějí,“ usmívá se na mě asi padesátiletá hostitelka.

Ačkoli se snažím vyhýbat, aby moje dcery byly utopeny v růžové, tady mi její přítomnost mezi ostatními barvami nevadila. Tak nějak to ladilo s celkovým nádechem domu, v němž sídlí osmadvacet estonských umělců a každý dělá v podstatě něco jiného, ale všichni tak nějak dohromady vytvářejí zajímavou atmosféru a společenství. To je Cech Marie Magdaleny, jedno z nejzajímavějších míst, které jsem letos při svých zahraničních cestách zatím navštívil.

Cech fungující na dobrovolné a neziskové bázi uprostřed pracovitého protestantského Estonska mi připadá jako ostrov klidu a pohody. Zároveň ale tak nějak zapadá do obrazu Estonců, kteří jsou spíš uzavření a než aby si třeba kvůli těžkým dopadům ekonomické krize stěžovali, tak se spíš sami snaží něco dělat.

Nejsem vševědoucí, ale na něco podobného jsem třeba v Česku nenarazil. A moji estonští hostitelé si také nebyli jisti, zda v jiných městech něco podobného funguje. V Tallinnu prý určitě ne. Už jen ta symbióza města a party nadšenců. Sdružení umělců dostalo dům od města na tři roky do užívání, neplatí žádný nájem. Dole je malý krámek a velká keramická dílna, v patrech v malých i větších místnostech vznikají panenky i kožené pásky, malují se tu obrazy i vyrábějí poněkud netradiční plyšáci. Sice stále vedeme debatu, zda je to ovce, nebo prase, nicméně stal se oblíbenou součástí plyšového harému mé mladší dcery.

U místních krejčích se dají objednat estonské národní kostýmy, které jsou sice v porovnání třeba s těmi jihomoravskými strohé, ale zase jinak barevně zajímavé. A protože národní vášní Estonců je sborové zpívání, za krátkou existenci Cechu Marie Magdaleny se tu šily kostýmy už pro tři sbory.

Estonci chtějí, aby je cizinci považovali za skandinávskou zemi. I proto je mezi nimi poměrně široký společenský konsensus, který zemi dotlačil z postskovětské republiky do Evropské unie a NATO. Umožnil i v hluboké světové krizi dodržet přísnou rozpočtovou disciplinu, která vyvrcholí zavedením společné měny euro. Když jsem navštívil Cech Marie Magdaleny a viděl nadšení a zápal obyvatel domu – mladých i starších – a radost, jakou jim tvůrčí práce přináší, teprve tam někde mi došlo, co vlastně skandinávsky studené a uzavřené Estonce pohání – a nemusí to být jen weberovsky vysvětlená touha po budování kapitalismu a zisku, protože jsou to většinou protestanti.

Když jsem pak diskutoval s tiskovou mluvčí radnice, která popisovala, jak se krize podepsala na zdejším lázeňství a že vlastně nevědí, jak dopadne letošní sezóna, tak jsem ji musel ujistit, že se nemusí bát. Pokud budou chtít turistům vedle lázní nabídnout ještě něco jiného, mají díky aktivitě místních lidí a prozíravosti radnice z čeho vybírat.

A já jen doufám, že se mi podaří manželku přemluvit k výletu do Estonska, dokud ještě budou děti malé, aby dokázaly náležitě ocenit onu kouzelnou místnost s panenkami.

Autor je redaktor Hospodářských novin

autor: Martin Ehl
Spustit audio