Malý asteroid na tsunami nemá

17. duben 2009

Obavy, že pád menšího asteroidu do oceánu by vyvolal ničivé tsunami, nejsou podle nové studie na místě.

Dopady opravdu velkých asteroidů na Zemi nejsou příliš časté. Asteroid o velikosti 10 kilometrů - podobný tomu, který smetl dinosaury - zasáhne naši planetu přibližně jednou za 100 milionů let. Naproti tomu, menší asteroid o velikosti kolem 200 metrů na Zemi dopadne přibližně každých 10 000 let. Otázka, jestli pád takového asteroidu do oceánu nevyvolá vlny tsunami, je proto docela na místě.

Simulacemi takové události se zabývali norští vědci z Univerzity v Oslu. Využili software na modelování nukleárních explozí, pomocí kterého nechali do 5 kilometrů hlubokého oceánu dopadnout virtuální dvousetmetrový asteroid. Zjistili, že asteroid zvedne vlny vysoké stovky metrů, které se říší z místa dopadu. Vlny se ovšem rychle lámou a už 30 kilometrů od místa dopadu se jejich výška sníží na méně než 60 metrů. Ve vzdálenosti 1000 kilometrů by zřejmě byly nižší než 10 metrů. To není příliš uklidňující, protože i tsunami vysoká pouhý metr může pobřeží vážně poškodit.

Podstatné však podle článku na stránkách časopisu New Scientist je, že u ničivých tsunami mají vlny dlouhou vlnovou délku a periodu více než 8 minut. Vlny vyvolané asteroidem mají vlnovou délku daleko menší a jejich perioda je kratší než 2 minuty. To znamená, že by na pobřeží pronikaly s daleko menší silou. Dopad asteroidu do otevřeného oceánu by proto nemusel způsobit tak velké škody, jak se mnoho lidí obává. Jiná situace by ovšem nastala při pádu do blízkosti pobřeží, které by se muselo potýkat nejen s tunami vody padajícími z oblohy, ale také se silným větrem.

autor: Martina Otčenášková

Více z pořadu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.