Maglev pro meziměstskou dopravu

18. prosinec 2012

Nový japonský vlak na magnetickém polštáři určený pro meziměstskou dopravu překoná rychlost 500 km/h.

Japonsko je spolu s Čínou a Jižní Koreou členem výlučného klubu tří zemí, ve kterých je v pravidelném provozu vlak na magnetickém polštáři. Donedávna ale Japonsko provozovalo jen poměrně „pomalou“ vnitroměstskou linku s krátkou trasou 9 km. Nyní veřejnosti představilo podobu magnetického vlaku na delší vzdálenost určeného pro rychlosti nad 500 km/h a pro ostrý meziměstský provoz.

Vlak vznášející se na magnetickém polštáři podléhá při svém pohybu jen minimálnímu tření. Prakticky jde jen o odpor vzduchu, protože kontakt s tratí je nulový. Vyžaduje proto celkem málo energie pro dopředný pohyb, ale o to větší energetické nároky má udržování samotného magnetického polštáře. Stavba magnetické dráhy je také technologicky velmi náročná a nákladná - v Japonsku až 100 milonů dolarů na kilometr.

Prvotní investice do provozu magnetických vlaků jsou tedy velké, a proto je dnes můžeme vidět v plné rychlosti vlastně jen v Číně na okraji Šanghaje, kde se momentálně nachází nejdelší komerční magnetická dráha na světě, měří 30 km. Japonsko ale už dnes chystá superrychlé spojení na trati Tokyo - Nagoya, které magnetické vlaky nové konstrukce překonají za 40 minut při rychlostech přes 500 km/hodinu. Pomocí současné dopravy trvá téměř 3 hodiny.

Byla představena realistické maketa právě tohoto typu vlaku. Má 14 vagonů, najednou uveze kolem 900 cestujících. Stavba magnetické dráhy bude zahájena v roce 2014, ale pravidelný provoz na ní začne až v roce 2027. V roce 2045 plánují stavitelé a inženýři prodloužit magnetickou dráhu až do Ósaky.

Zdroje: PhysOrg, Wikipedia, Dvice, DailyTech

-----

<p> <iframe width="610" height="458" src="https://www.youtube.com/embed/IPduAYKk_6I" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></p>
autor: Pavel Vachtl