Luboš Kreč: Naučili se Češi investovat?

3. listopad 2024

Investování na burzách je pro Američany, i ty běžné, samozřejmou součástí jejich příprav na penzi. Západní Evropa je v tomto směru o dost pozadu. A Česko dohání i ji. Ale blýská se na lepší časy, a to s mladou generací lidí narozených po roce 1989. Naznačuje to i chování velkých bankovních domů.

Pro generaci našich otců a jejich otců slova jako investování, fondy nebo akcie často splývají s nepříliš dobrými zkušenostmi z dob kupónové privatizace.

Čtěte také

A tak po dlouhé roky v tuzemském retailovém investičním prostředí dominovaly spořicí účty, termínované vklady, stavebka a penzijka. Všechno produkty, které zvládnou v lepším případě podávat výkony lehce nad úrovní inflace.

Ale akcie? Ne děkujeme, jako by znělo z českých domácností. Ano, cenné papíry na burze mají tu nepěknou vlastnost, že komíhají nahoru a dolů, takže vaše jmění se může dočasně dostat do mínusu, což je pro mnoho lidí těžko stravitelné.

Chuť odkládat si peníze stranou

Nicméně hlavně mladší ročníky už chápou, že bez určité míry rizika a odvahy to nepůjde, protože právě burzovní investice (a pak samozřejmě i v Česku populární nemovitosti) slibují nadstandardní výnosy. A ty budou v budoucnu potřeba, protože spoléhat se na stát a jeho penzijní systém není dvakrát moudré.

Čtěte také

Britská digitální banka Revolut, kterou v Česku používá 800 tisíc lidí, si nechala nedávno udělat průzkum, podle nějž přes 70 procent lidí narozených po listopadové revoluci nějakým způsobem investuje. A prim hrají hlavně americké akcie nebo takzvaná ETF. Ostatně když firma vypouštěla do světa svoji speciální investiční aplikaci, pilotně ji spustila právě v Česku, protože zdejší klienti jsou prý nadšení do investování.

Nejde ale jen o Revolut. Speciální investiční aplikace a služby, v nichž lze třeba akcie nakupovat na pár kliků, uvedly v posledních měsících na trh Česká spořitelna, Air Bank, Creditas nebo Raiffeisenbank. Cítí totiž, že lidé mají chuť si odkládat peníze stranou, že chápou, proč je to důležité, a že tak chtějí činit digitálně přes mobil nebo počítač.

Luboš Kreč, CzechCrunch

Klíčovou roli v osvětě sehrávají sociální sítě a různí influenceři, jejichž vliv není vždy pozitivní. Mimochodem centrální banky celého světa, zdejší ČNB nevyjímaje, přemýšlejí, jak na takzvané finfluencery dohlížet a regulovat je. Jisté ale je, že u ne nepodstatné části české společnosti se podařilo zažehnout zájem o svět investic, a k tomu se dá říct jediné – že je to moc dobře, protože investice v jakékoli podobě jsou motorem ekonomiky.

Autor je zástupce šéfredaktora serveru CzechCrunch

autor: Luboš Kreč
Spustit audio