Lída Rakušanová: VW je v nesnázích. Co na to Škodovka?

6. září 2024

Ještě předloni byl německý koncern Volkswagen, jehož součástí je i mladoboleslavská Škodovka co do objemu největším výrobcem automobilů na světě. Vedl dokonce i v Číně, kde prodával víc než třetinu své celkové produkce. Dnes mu přebývá až půl milionu automobilů ročně. V konkurenci se srovnatelnými značkami na mezinárodním trhu je totiž VW továrny v Německu vyrábějí o 20 až 40 procent dráž.

Čtěte také

A to nejen ve srovnání s Čínou, kde je automobilový průmysl těžce podporován tamní komunistickou vládou, ale i ve srovnání s obdobnými automobily z Jižní Koreje, Japonska nebo z USA.

Volkswagenu tak údajně nezbývá než aspoň jednu až dvě ze svých německých továren zavřít a zaměstnance propustit. Experti nevylučují, že by se to dlouhodobě mohlo dotknout také jednotlivých značek.

Padne i Škodovka?

Teoreticky by mezi nimi mohla být i Škodovka. Podnik, který se díky spojení s Volkswagenem za 33 let vypracoval ze zaostalé komunistické automobilky k prestižní a světově uznávané značce, na které stojí zdejší ekonomika.

Bývalý šéf Volkswagenu Herbert Diess jí v roce 2019 diagnostikoval s tím, že má „největší potenciál růstu ze všech značek koncernu“. A naznačil, že ji Volkswagen rozhodně nemíní omezovat v rozletu.

Čtěte také

A přesto se o rok později museli Petr Pithart a exministr průmyslu Jan Vrba – otcové tohoto zcela určitě nejzdařilejšího projektu české privatizace –, obrátit na tehdejší vládu s dopisem, ve kterém vyjádřili znepokojení nad možnou změnou postavení Škody Auto ve skupině.

Mluvilo se totiž o tom, že koncern chce eventuálně žádat, aby se Škodovka zaměřila na Východ a soustředila se na výrobu laciných vozů pro rozvojové trhy.  Podle někdejšího předsedy vlády Petra Pitharta by to bylo v rozporu s přílohami smlouvy, na jejímž základě Volkswagen do Škodovky vstupoval. 

Lída Rakušanová

Tento záměr, pokud ho mateřský koncern vůbec někdy měl, zůstal nakonec v rovině spekulací. Hlasy, že auta ze Škodovky až příliš konkurují těm domácím a vyrobeným v Německu, se ale neoficiálně čas od času ozývají dál. A není vyloučeno, že by vzhledem k současné situaci mohly zesílit.

Dodejme, že naštěstí je tu ta smlouva s přílohami. A naštěstí žijeme na kontinentě, kde smlouvy platí.

Autorka je dlouholetá komentátorka Rádia Svobodná Evropa a Českého rozhlasu

Spustit audio