Libor Dvořák: Další rusko-turecký konflikt

24. březen 2016

Vyšetřovací výbor Ruské federace zahájil trestní stíhání kvůli incidentu, který 19. března krátce před půlnocí způsobila v Kerčském průlivu loď Lira.

Toto turecké plavidlo narazilo na jednu z opor technologického přemostění úžiny, které je nezbytné pro výstavbu mohutného mostu, spojujícího poloostrov Krym s tzv. Velkou zemí neboli pevninskou částí Ruska.

K samozřejmě neúmyslnému incidentu došlo pouhý den poté, co stavbu kerčského mostu navštívil sám Vladimir Putin a u příležitosti druhého výročí oficiálního připojení poloostrova k Rusku prohlásil, že termín dokončení stavby, tedy konec roku 2018, musí být bezpodmínečně dodržen.

Nejde samozřejmě o žádnou tragédii, protože budovatelé zřejmě budou jen nuceni nahradit pár ohnutých traverz novými. Problém je spíš v tom, že loď sice plula pod panamskou vlajkou, ale byla turecká a patřila turecké společnosti Turkuaz Shipping Corp.

Čtěte také

Loď kategorie řeka-moře Lira proplouvala Kerčskou úžinou bez lodivoda, ale tím nic neporušila: samotné ruské úřady netrvají na tom, aby lodivodských služeb využívala plavidla, která jsou kratší než 140 m a ponor mají menší než 4,5 m.

K dispozici je zvukový záznam komunikace mezi ruským námořním operátorem zhruba půl hodiny před půlnocí, který naznačuje, že snahy z obou stran byly upřímné, ale cesta do pekel přece bývá často dlážděna dobrými úmysly.

Turecko-ruské ekonomické vztahy existují dál, protože logika věcí je v podmínkách ruské hospodářské krize mocnější než kremelská ideologická rozhodnutí

Drobný incident, při němž prý došlo jen k malým škodám, které rozhodně neovlivní termíny výstavby Kerčského mostu, ale nutí k jiným úvahám, konkrétně jak je to s rusko-tureckými především ekonomickými vztahy.

Ruská nejvyšší místa sice po sestřelení ruského stroje Suchoj-24 tureckou F-16 loni 24. listopadu doporučila či dokonce nařídila omezení rusko-turecké spolupráce zejména v oblasti turistiky, dovozu tureckých potravin do Ruska a také stavebních prací, prováděných tureckými firmami na ruském území na co nejmenší nutnou míru, ale jak se zdá, ona spolupráce zejména tam, kde je naprosto přirozená, pokračuje.

Čtěte také

Malá zajímavost: nejkratší vzdálenost mezi poloostrovem a tureckým pobřežím je 280 km a při velmi jasném počasí je prý z nejvyššího vrcholu Krymských hor Aj-Petri silným dalekohledem dokonce dohlédnout až do Turecka.

Loď Lira je v této chvíli až do prošetření incidentu zadržována v přístavu Taganrog. Celý incident však už teď upozorňuje na zajímavou věc: turecko-ruské ekonomické vztahy jsou sice méně živé, než byly před syrským leteckým incidentem mezi oběma zeměmi. Existují však dál, protože logika věcí je v podmínkách ruské hospodářské krize nakonec mocnější než kremelská hlavně ideologická rozhodnutí.

Další komentáře z dnešních Názorů a argumentů si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autor: ldo
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.