Kontroverze kolem Ejzenštejna

Do nečekaných problémů se dostala příprava životopisného filmu o legendě moderní sovětské, ale i světové kinematografie Sergeji Ejzenštejnovi, který má letos ve švýcarsko-francouzsko-ruské koprodukci natočit britský režisér Peter Greenway.

Podle šéfa ruské státní filmové organizace Gosfilmfond Nikolaje Borodačova scénář věnuje příliš mnoho pozornosti Ejzenštejnově homosexualitě. Propagaci „netradičních“ sexuálních styků mezi mládeží ruské zákony od předloňska zakazují.

Pokud by ruská cenzura dospěla k závěru, že filmaři zákon porušili, mohla by projekt zatížit pokutou ve výši jednoho milionu rublů.

Bližším komentářům se podle listu Izvestija Borodačov vyhýbá. „Nechci o tom mluvit, ale právě tato část scénáře se nám nelíbí.“

Greenway ruské námitky nesdílí a trvá na tom, že homosexuální téma je pro ztvárnění života proslulého režiséra důležité.

„Chtěli bychom, aby film byl jiný. Pokud nebude, celý projekt znovu zvážíme,“ namítá podle Izvestijí Borodačov. Chtěli bychom, aby vznikl film vhodný pro našeho diváka.“

Ruský Gosfilmfond natáčení spolufinancuje a má dodat tvůrcům i mnoho historického filmového materiálu. Bez jeho podpory je však podle dalšího z listů, Moscow Times, natáčení nereálné.

Informace o Ejzenštejnově homosexualitě se opírají především o výpověď britské herečky a filmové kritičky Marie Setonové, blízké režisérovy přítelkyně, která sepsala jeho životopis. Část ruské filmové kritiky ovšem nepovažuje její informace za hodnověrné.

Filmařské problémy s homosexuální orientací nejsou podle Moscow Times v Rusku novinkou. V roce 2013 chtěl ruský režisér Kirill Serebrennikov natočit životopisný film o ruském skladateli Petru Iljiči Čajkovském.

Gayové (ilustrační foto)

Scénář Jurije Arabova zachycoval poslední etapu skladatelova života, při níž se Čajkovskij údajně dostával do depresí kvůli své homosexuální orientaci. Ruské ministerstvo kultury odmítlo projekt financovat.

Film nicméně hodlá Greenway začít natáčet ještě letos a napřesrok plánuje světovou premiéru. Podle Moscow Times britský filmař nadále počítá se spoluprací s ruskými institucemi a hlavně s archivy, které údajně skrývají, co se týče Ejzenštejna, hotové poklady.

Greenway navíc právě dokončil další film o tomto režisérovi. Pod názvem Ejzenštejn v Guanajuato bude v únoru představen v hlavní soutěži na 65. Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně.

Snímku už nyní věnují velkou pozornost zejména filmařské weby a magazíny. „V časech, kdy film umírá, je třeba si připomenou Sergeje Ejzenštejna, největšího filmového tvůrce. Je pro mě ctí, že snímek byl vybrán do hlavní soutěže Berlinare, ve městě, které jako jedno z prvních obdivovalo Ejzenštejnovu genialitu,“ vysvětluje americkému týdeníku Variety své záměry Greenway.

„Můj film také dokazuje, že se kinematografie vlastně nemění. Mnoho problémů, jimž Ejzenštejn čelil, přetrvává. Potíže s financováním a logistikou, kulturní a jazykové bariéry. Tomu všemu čelil Ejzenštejn a my se se stejnými nesnázemi potýkáme i dnes.

Ejzenštejna lze nicméně směle srovnávat s takovými velikány, jako jsou Shakespeare a Beethoven. Je jen málo režisérů, jsou-li vůbec nějací, kteří dosáhli takového věhlasu.“

A o čem film pojednává? Poté, co natočil snad svůj nejslavnější film Křižník Potěmkin, stal se známým v celém světě a nabídka přišla i ze Spojených států.

Ze spolupráce pro odpor konzervativních osobností Hollywoodu nakonec sešlo a Ejzenštejn zamířil v roce 1931 do Mexika.

Tady s finanční pomocí amerických prokomunistických sympatizantů a zejména spisovatele Uptona Sinclaira režíroval dokumentární film Ať žije Mexiko.

„Greenway líčí mexickou epizodu, plnou emocí a také erotických zážitků, jako zásadní přelom mezi Ejzenštejnovou ranou tvorbou a pozdějšími snímky Alexandr Něvský a Ivan Hrozný, které už režisér točil pod nátlakem stalinistické propagandistické mašinérie,“ uvádí magazín Variety.

Zpracováno ze zahraničního tisku.

autor: smi
Spustit audio