Klára Vlasáková: Všechny hodné firmy

Apple Store
Apple Store

Společnost Apple oznámila, že investuje 2,5 miliardy dolarů do boje proti krizi bydlení v Kalifornii.

Tento krok rámuje firma jako filantropický: na svých stránkách uvádí, že je iniciativa mnohostranným příspěvkem k řešení jednoho z nejpalčivějších problémů, kterým dnes lidé v Kalifornii čelí.

Generální ředitel Applu Tim Cook k tomu říká, že dostupné bydlení znamená mimo jiné stabilitu a důstojnost, a že když tyto hodnoty nejsou pro mnohé dosažitelné, značí to, že se situace stává neudržitelnou. Právě Apple je pak odhodlaný být součástí řešení. Celý investiční proces má trvat dva roky a společnost výdělky z této akce investuje do svých dalších projektů.

Krok Applu se může zdát jako značně velkorysý, ale zároveň je třeba dodat, že právě tato firma má na krizi bydlení značný podíl. S rozmachem technologických společností se do oblasti přistěhovalo velké množství lidí a ceny bytů a domů vystoupaly do závratných výšin. New York Times v tomto ohledu citují amerického senátora a potenciálního kandidáta demokratů na prezidenta Bernieho Sanderse, podle nějž chce Apple jen odvést pozornost od faktu, že krizi sám pomohl vytvořit.

Zajímavé na celé věci ovšem je, že problém s bydlením tak výrazně uchopil právě soukromý sektor. A dokáže z toho vytřískat jak body za sympatii, tak případné budoucí zisky. Z komplexní otázky, jak se mohlo stát, že ceny bytů a domů vůbec tak astronomicky vystoupaly, se stal pěkný, jednoduchý příběh o korporátní uvědomělosti.

Zkrácení pracovního týdne

Jmenovat bychom mohli i další případy, kdy firmy otevírají témata, o kterých politici a političky mluví spíše opatrně, pokud vůbec. Japonská pobočka Microsoftu svým zaměstnancům dočasně zkrátila počet pracovních dnů z pěti na čtyři, aniž by jim snížila platy.

Výsledky byly povzbudivé – Guardian uvádí, že produktivita stoupla o 40 procent a zaměstnanci si připadali šťastnější. Zkrácení pracovního týdne zažívají také někteří čeští zaměstnanci. Hospodářské noviny před několika měsíci psaly o třech tuzemských společnostech, které svým lidem zeštíhlily počet dnů strávených v práci – a zástupci všech tří hovořili o dobrých výsledcích.

Bylo by samozřejmě naivní si myslet, že by firmy k těmto krokům přistupovaly, pokud by se jim výrazně nevyplatily. Investice do dostupného bydlení je pro Apple výhodná z mnoha úhlů, firmy snižující počet pracovních dnů zase zdůrazňují stoupající produktivitu.

Celospolečensky zásadní témata se tu redukují na benevolenci a benefit vybraných firem. Řada lidí přitom při pohledu na liknavost politiků spoléhá, že to budou právě korporace, kdo se bude podílet na vzniku a realizaci politiky trvale udržitelného rozvoje. Jenže jak to bude vypadat v případě, kdy tento trvale udržitelný rozvoj bude zároveň vyžadovat výrazné omezení firemních zisků? Vyšší zdanění? Zastavení některých činností?

Dostupné bydlení i zkrácení pracovního týdne jsou fajn kroky, ale těžko budou pokračovat, pokud se firmám přestanou vyplácet. Rezignovat na politiku, přestat vyvíjet tlak na naše volené zástupce a spoléhat se na to, že to hodné korporace samy nějak pořeší, je jako řítit se v utrženém výtahu dolů a doufat, že se sám zastaví.

Autorka je dramaturgyně a scenáristka