Karel Hvížďala: Úplatek či legitimní politický obchod, bez kterého nemůže politika existovat

24. červen 2013

To je otázka, na kterou se pokusím shrnout názory kompetentních lidí. Připomeňme, že podle trestního zákoníku lze za úplatek považovat "neoprávněnou výhodu spočívající v přímém majetkovém obohacení nebo jiném zvýhodnění."

Z toho vyplývá i názor většiny těch, kteří tvrdí, zjednodušeně řečeno, že lze říci: poslanec skládá v souladu s ústavou slib, že svůj mandát bude vykonávat v zájmu všeho lidu a podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. V případě složení mandátu za slíbené posty se poslanci nechali uplatit bez ohledu na svědomí. Problém také je, že úplata nešla z peněz či majetku jejich politické strany, ale z peněz daňových poplatníků. Nebo, jak mi řekl Jacques Rupnik, francouzský politolog, ze svého mandátu učinili obchodovatelnou komoditu, což je v právním státě zcela nepřípustné. Proto je i absurdní výrok ministra Kalouska, že konstrukce státního zástupce připomíná třídní nenávist.

Bývalá politička a advokátka Hana Marvanová mi k tomu napsala: "Zmínění politici, jak jsem řekla Týdnu, už nejsou schopni záležitost posuzovat racionálně. Tady to asi zašlo až moc daleko a překročili hranici trestního práva. Pokud to dojde v konkrétním případě až tam, že jde o protislužbu, je to trestné. Pokud by bylo zdokumentováno, že se ti poslanci rozhodli umožnit schválení zákonů, které schválit nechtěli, a v důsledku toho jim byl nabídnut určitý profit, pokud by tam byla příčinná souvislost, tak to úplatek je." Dodejme, že v tomto případě nešlo jen o zákon, protože zmíněné hlasování bylo spojeno s důvěrou vlády. Jinými slovy, tito poslanci byli odměněni především za to, že podrželi vládu a nemuselo dojít k předčasným volbám.

Právní filozof z univerzity v Cardiffu Jiří Přibáň mi řekl: "V obecné rovině platí, že mezi obchodem, politikou i zákonem musí existovat rozdíl i přesto, že všechny tři činnosti mají mnoho společného včetně šedých zón." Vlastně říká: Politika není jen obchod a stejně tak zákon nesmí fungovat jen na politickou objednávku nebo být předmětem nějakého výhodného obchodu. Ani poslanecký mandát by tedy neměl být předmětem obchodu. A dodal: "Dotyčné jednání by však podle mě bylo trestné jen v přípdě, že by se prokázala příčinná souvislost mezi osobními výhodami, které dotyční získali výměnou za rezignaci na post poslance. Spíš než o interpretace trestního zákoníku: jde o zjištění všech skutečností, které by mohly vést k jednoznačnému závěru, zda došlo k majetkovému prospěchu nebo jinému zvýhodnění dotyčných osob výměnou za to, že rezignovali."

Skeptičtější pávník a bývalý předseda Senátu Petr Pithart se domnívá, že celá kauza nakonec skončí u Ústavního soudu a bude to nejspíš dobře, protože, jak mi řekl, podle nějakého průzkumu až třicet procent pašalíků je rozdáváno podobným způsobem. Kauza poslanců Tluchoře, Fuksy a Šnajdra je o to horší, že nešlo o obchod typu něco za něco, ale v tomto obchodě šlo o vše: o existenci vlády, která s projednáváním zákona spojila otázku důvěry. Doslova mi Petr Pithart řekl: "Oni de facto prodali mandát, ne své svědomí, a co za to dostali, je ve výsledku jedno. Jak to nakonec dopadne uvidíme, ale nejdůležitější je, že se o tom začne přemýšlet a možná se morální laťka začne posouvat směrem nahoru."

Verzi výkladu, že se politici pohybovali na hranici zákona a že jde spíše o trestní čin a že o tom věděli, dokládají, alespoň z mého pohledu laika, i odposlechy, z kterých vyplývá, že obvinění hovořili kódovaným jazykem a dbali na to, aby posty pro zmíněné poslance nebyly přidělovány rychle za sebou, aby tudíž jejich chování nevzbudilo velkou pozornost. A potvrzuje to i chování pana Tluchoře, který se bál post přijmout, z čehož lze usuzovat, že o nepřípustnosti takové nabídky dobře věděl. I když, připusťme, v tomto případě nešlo ani o velké finanční zvýhodnění politiků, ti to už vzhledem k minulým příjmům nepotřebují, mají vyděláno, ale šlo spíš o to, aby zůstali v politickém provozu a aby si udrželi jistý vliv, s kterým by mohli dál obchodovat. A právě tento vliv představuje tu největší výhodu, která z toho může učinit trestní kauzu. Rovněž však není vyloučné, že rozdíly v jejich měsíčních příjmech jim velcí byznysmeni, kteří měli vliv na podržení vlády, nějakým způsobem doplatili. A řekne-li premiér, že tato právní konstrukce likviduje politiku v Česku, je to vlastně nejpřímější doznání toho, že se tu politika už dávno privatizovala a že je to to, s čím by se mělo rychle skončit.

Spustit audio