Jedu rychle, tedy jsem
I kdyby jenom přes rameno spolucestujícímu v městské hromadné, či jiné dopravě, nebo od kolegy v práci, statisíce lidí se v posledních dvou dnech dočíst na stránkách oblíbeného deníku, že ministerští řidiči jezdí jako zvířata. Zda by se dalo říct, že jezdí bezpečně jako zvířata, byla by asi zapotřebí statistika.
Nedávná nehoda ministra zahraniční Cyrila Svobody, zaviněná jeho policejně školeným řidičem, by napovídala, že v té bezpečnosti by mohly být nějaké rezervy. Možná by stačilo do osnov kursů pro ministerské řidiče přidat základy fyziky, z nichž by se adepti na panské kočí dozvěděli, co se stane s půldruhatunovou audinou, když vletí do šedesátikilometrové pravoúhlé zatáčky stopadesátkou.
Mladá fronta Dnes si dala v minulých tu práci, aby vyslala sledovače na trasy cest, kterými se do své práce ubírají členové kabinetu. A práce se vyplatila. Potvrdila jen to, co vidí každý, kdo se pohybuje po ulicích či po silnicích, a komu se, čas od času, podaří natrefit přitom na limuzíny s majáčkem.
Limuzína s majáčkem je v kategorii vozidel, která se po tuzemských silnicích pohybují něčím ještě strašidelnějším, než jen velké a tlusté limuzíny, jejichž řidiči přesvědčují svým chováním ostatní účastníky silničního provozu, že si těmi milióny, vydanými za nákup svého vozidla, přikoupili i neomezenou přednost v jízdě, zvýšenou pozornost a ohleduplnost ze strany ostatních řidičů a vstřícnou beztrestnost ze strany dohlížecích orgánů. Jinak se ten (slušně řečeno) zmatek, který dokáže (za kouřovými skly neidentifikovatelný) kdosi za volantem řady off-roadů, čili aut, co patří svým robustním uspořádáním spíše do džungle, vyrobit v normálním silničním provozu, vysvětlit nedá.
Kdyby ministerští řidiči jezdili se zapnutými majáčky, asi by se na ně snášelo více výtek za to, že nejspíš zneužívají tenhle výsostný luxus, nicméně - alespoň by je bylo na těch silnicích a v ulicích lépe vidět a ostatní by se museli rychle někam uklidit, aby předešli případnému karambolu. Tak je to dokonce i v pravidlech silničního provozu.
Jenže, když se ti ministerští závodníci řítí, jak jen oni to dokáží a ještě bez majáčku, stávají se skutečnou hrozbou pro své momentální okolí. Škoda skoro slov, utroušených na jejich adresu, co se překračování všech možných předpisů týče. Ve zkratce: kdyby se kdokoli z normálních smrtelníků, tedy řidičů, pokusil napodobit jejich nezaměnitelný ministerský řidičský styl, a byl při tom sledován ostražitým a přísným policejním zrakem, přišel by - podle zjištění MfD - o řidičský průkaz nejpozději do deseti minut. Ještě možná poutavější, než samotné výkony ministerských řidičů, jsou reakce jejich šéfů na zvídavé otázky novinářů.
Ministr Stanislav Gross například, jako šéf všech policistů, v autě vůbec neví, která bije, neb studuje materiály. K výkonu svého řidiče tím pádem nemá, co by řekl.
To člověku cosi připomíná: Vzpomínáte ještě, jak před časem řidič někdejšího ministra zemědělství Fencla způsobil poměrně vážnou nehodu, z místa ujel a ministr pak tvrdil, že si ničeho nevšiml? Inu, tak se ministr dokáže zabrat do své práce. Nebo dále: Místopředseda vlády Petra Mareše v den, kdy se ho novináři zeptali na to, jak rychle jezdí jeho vůz, byl bohužel u zubaře, takže nebyl schopen jízdu vnímat a řidiči nechal volnou ruku. Novináři se tedy budou muset zeptat někdy jindy.
Nejpikantnější odpověď poskytl novinářům s velkým náskokem před všemi ostatními výmluvami všech ostatních dotázaných ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach. Navíc nechal svou odpovědí nahlédnout do zákulisí vztahů mezi ministry a jejich šoféry, když na dotaz, zda radí svému řidiči, jak má jezdit, odpověděl protiotázkou - zda dotazující se novinář též radí své manželce, když sedí za volantem, jak má řídit? Takže už to veřejnost konečně ví - ministři jsou více méně rukojmími svých řidičů a osud exekutivy je tak z velké části v nějakých, řekněme, dvaceti párech řidičských paží.
Jistě, byla by to všechno docela švanda, kdyby výkony ministerských řidičů, jakož i omluvné výkony jejich zaměstnavatelů, nebyly jen další ukázkou běžné arogance typu "my jsme páni, vy ne - tak se hloupě nedivte", kterou už bůhví kolikátá garnitura polistopadových vysokých politiků znechucuje své spoluobčanské publikum. A to publikum stojí a zírá, jak se páni kolem řítí. a jediný rozdíl proti dobám před listopadem 1989 je ve značkách těch automobilů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.