Je mýtus, že dobrého učitele z vás udělá jen pedagogická fakulta, tvrdí právník společnosti Scio Kaczor

5. únor 2020

Poslanci jednají o novele o pedagogických pracovnících, která uvolňuje kritéria pro vstup do učitelské profese. Vzdělávat studenty by mohli i absolventi magisterských oborů bez pedagogického vzdělání, které by si museli doplnit během tří let. 

Prezident Pedagogické komory Radek Sarközi normu kritizuje, právník společnosti SCIO Jan Kaczor ji považuje za přínosnou zvláště pro ředitele škol.

Čtěte také

„Novela jde špatným směrem, je to legislativní paskvil. Navrhovali jsme, aby ji poslanci zamítli hned v prvním čtení,“ připomíná v pořadu Pro a proti prezident spolku Pedagogická komora Radek Sarközi.

Největším problémem prý je, že norma umožní učit lidem bez pedagogického vzdělání. „Dovedete si představit, že by vás léčil lékař bez lékařského vzdělání? Část učitelů už dnes nemá vzdělání, které by ze zákona mělo mít, ale je to jen proto, že je nedostatek učitelů.“

Když někdo vystudoval matematiku a také ji učí, tak je výuka kvalitnější, než když není aprobovaná. A zároveň ti s pedagogickým vzděláním učí kvalitněji, modernějšími metodami než člověk bez průpravy v pedagogice... Zákon je ale napsaný tak, že kdokoliv může učit cokoliv. Takže například inženýr může na druhém stupni základní školy učit dějepis. Kdyby bylo omezení, že může učit jen svou aprobaci, nic bych proti tomu neměl.
Radek Sarközi

Novelu považuje za paskvil i proto, že sice žádá po učiteli doplnění pedagogického vzdělání do tří let, ale pokud tak v této lhůtě neučiní, může přejít na jinou školu. „A tam mu běží nová tříletá lhůta... A tak to může jít až do důchodu.“

„Hlavní problém novely je v tom, že ředitel školy tomu nekvalifikovanému jakoby uzná kvalifikaci. Je to jako když někdo chce řídit autobus bez řidičáku, firma ho přijme a řekne mu, ať tři roky vozí lidi a dodělá si řidičák. To je absurdní,“ kritizuje Radek Sarközi.

Ať si ředitelé sami vyberou kvalitní lidi

Čtěte také

„Novela jde dobrým směrem zejména proto, že má potenciál otevřít učitelství i osobám z jiných oborů,“ soudí právník společnosti SCIO Jan Kaczor.

Podle něj je už dnes 6 až 10 % učitelů nekvalifikovaných a svou práci odvádějí. „Od doby, kdy byla zavedena povinnost kvalifikace, se stav zásadně nelepší.“

Vychází se tu z mýtu, že může na výkon učitelského povolání kvalitně připravit jen pedagogická fakulta. Druhým mýtem je, že pedagogické studium připraví člověka kvalitně na výkon pedagogického povolání. Ani jedno ale neplatí... S výchovou a vzděláváním se člověk setkává, pokud má sám děti nebo ve Skautu, Junáku a dalších dobrovolnických organizacích. Mnoho z těch kompetencí může získat i jinde než na pedagogické fakultě.
Jan Kaczor

Právník by prý nepodceňoval ředitele škol. „Když k vám přijde nějaký takový cestovatel, který tři roky učil na jedné škole, pak na další..., tak vám blikne nějaká červená kontrolka, že s ním není něco v pořádku.“

„O tom hovoří i ministr školství, že cílem novely je posílit manažerské pravomoci ředitelů škol. Ať si vyberou do svého týmu toho, o kom mají jistotu, že bude práci vykonávat kvalitně. Pak se bavme o tom, jestli jsou dobře vybíráni ředitelé škol,“ navrhuje Jan Kaczor.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.