Je jenom na nás, kolik konzumu vpustíme do našich Vánoc, připomíná religionista
O svátcích jsme každoročně upozorňováni, že konzum ničí naši společnost. Bankovní analytici nás naopak vyzývají k utrácení, kterým významně pomáháme české ekonomice. Nepřerostl nám ale vánoční konzum skutečně přes hlavu?
„Konzum je mým byznysem, ale i já v sobě bojuji,“ uvedl v pořadu Pro a proti bývalý viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.
Ten prý musí podporovat svůj byznys, což znamená že nemůže říkat, že konzum je škodlivý. „I když chápu námitky těch, kteří tvrdí, že bychom se konzumu měli vyhýbat,“ dodal.
„Já pokud trávím svátky, tak přestože byznys je mým povoláním, tak nechodím nakupovat, nenavštěvuji prodejny v době vánočních svátků, ale vánoční svátky ctím,“ svěřil se podnikatel.
Předvánoční shon za minulého režimu byl, navzdory komunistické ideologii, mnohem horší, soudí Juračka. „Poptávka byla větší než dostupnost zboží.“
„Zažil jsem shánění nejen banánů, ale různých dárků, kdy rodiče spěchali, aby stihli ještě další obchod s další frontou. Byli z toho shánění zboží a stání front unavení až zničení. Byli spokojeni, že sice urvali pár dárků pro děti, ale tehdejší byznys je ničil více, než je ničí ten stávající,“ konstatoval Zdeněk Juračka.
Juračka: „Když chce člověk koupit dárek v klidu a nechce si Vánoce kazit, tak to udělá před svátky, bez shánění, bez front, v klidu a míru. Současný byznys se více blíží chápání klidných svátků než ten, který byl za socialismu.“
Religionista z Evangelické teologické fakulty Univerzity Karlovy Pavel Hošek tvrdí, že je škoda, když si necháme vánoční svátky „převálcovat konzumem a shonem.“
Hošek: „Konzum není produktem marketingové psychologie. Jsme to my, kdo zboží chceme. Je to na každém z nás, a v tomhle je vzácné a dobré, že žijeme ve svobodné společnosti, a že přeci jen každý může míru zespotřebnění Vánoc nějak dávkovat sám.“
„Tyto svátky mají rozměr a hloubku, která sahá dál než je shánění dárků a předhánění se se sousedy v tom, kdo strávil Vánoce luxusněji,“ připomněl expert.
Podle něj jsme svobodní lidé, a každý si konzumu do Vánoc pustí právě tolik, kolik sámi uzná za vhodné.
„I za minulého režimu bylo v předvánočním období obvyklé shánět a horečně hromadit to, co se s v rámci socialistického Československa dalo nashromáždit,“ připomněl nadčasovost konzumu religionista.
Ten souhlasí s historiky, kteří tvrdí, že předrevoluční komunistická vláda určitý druh konzumu podporovala. „Přestože to bylo v rozporu s komunistickou ideologií, tak režim povzbuzoval, aby lidé sháněli pračky a ledničky.“
Složitější oblastí, kde „předvánoční diktatura konzumu“ může být zákeřnější, je u dětí, upozornil vědec.
„Jestliže jsou rodičovsko-dětské vztahy vystaveny skřipci předvánočního reklamního masírování, tak tam to skřípe víc. Tady je přece jen řeč o tom, kdy je dětská, zranitelnější duše vystavena něčemu, co je skutečně manipulativní,“ zmínil významný rys dnešní tváře vánočních svátků Pavel Hošek.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.