Jan Vávra: Budování prezidentova mediálního obrazu

Prezident Miloš Zeman a premiér Jiří Rusnok vystoupili na tiskové konferenci k situaci kolem Dolu Paskov
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Prezident Miloš Zeman a premiér Jiří Rusnok vystoupili na tiskové konferenci k situaci kolem Dolu Paskov

Miloš Zeman opět prokázal schopnost využívat problémů, které rezonují ve společnosti k posilování svého obrazu prezidenta – jak to sám nazval – dolních deseti milionů. Rychle pochopil, jaký předvolební potenciál v sobě obsahuje plánované zavření dolu Paskov, ve kterém pracují téměř tři tisíce lidí.

Od počátku nešetřil siláckými slovy na adresu jednoho z akcionářů, známého českého miliardáře Zdeňka Bakaly. Vyvrcholením jeho kampaně byla včerejší návštěva Karviné, kde mimo jiné jednal s předáky hornických odborů. Ze zpráv médií by neinformovaný člověk mohl nabýt dojmu, že problém se panu prezidentovi podařilo vyřešit tím, že se v dole bude těžit až do roku 2016 a ne 2014, jak plánují jeho vlastníci a že důl nebude podle jejich představ zasypán, nýbrž jen zakonzervován, čímž by přece jen zůstala pro některé zaměstnance práce.

Vláda odborníků, jak prezident říká své vládě složené povětšinou z kandidátů na poslance za jeho Stranu práv občanů Zemanovci, se také pokoušela využít neradostného údělu horníků ze severovýchodu naší země k posílení vlastního pozitivního obrazu, její bezradnost ovšem ve srovnání s mediálním tažením pana prezidenta bije do očí. Je zkrátka vidět, že se odborníci mají od nejvyššího odborníka ještě co učit. Přitom ani vláda a ještě více prezident toho nemohou proti zavření dolu Paskov prakticky mnoho udělat. Ale to není v této předvolební chvíli důležité. Stačí pár temných výhružek na možné zpochybnění platnosti privatizační smlouvy, případně pár právních názorů na vlastnictví ložiska uhlí a v srdcích nebohých horníků vzplane naděje, která se samozřejmě konkretizuje do osoby pana prezidenta. Tomu se říká budování pozitivního mediálního obrazu.

Je s podivem, že se ostatní strany nepokusily této příležitosti chopit. To platí především o sociální demokracii, která má na severní Moravě početnou voličskou základnu. Je ovšem v choulostivém postavení, protože k prodeji 46% podílu státu došlo v roce 2004 za vlády sociální demokracie. Nyní se pokouší svést vinu na pravicové vlády, které umožnily divokou privatizaci, stejně jako na vlády Mirka Topolánka a Petra Nečase, které nevyužily možnosti odstoupit od smlouvy v době, kdy vlastník údajně porušil ustanovení smlouvy o předkupním právu nájemníků bytů, které jsou nikoli nepodstatnou součástí společnosti. To je ovšem ČSSD málo platné, kladné body sbírá dnes prezident a tím i jeho strana, která to má - po sebevražedném vnitrostranickém boji o místech na kandidátkách - skutečně zapotřebí. Vedení Zemanovců – aspoň to na severní Moravě – by rozhodně mělo Zdeňku Bakalovi poslat minimálně děkovný dopis. Málokdo toho pro tuto stranu tolik vykonal.