Jan Fingerland: Princ Mohamed, černý panter Arábie

5. duben 2018

Saúdské svobody se rozrostou o jednu další – možnost jít do biografu. Vedle nových příležitostí zúčastnit se DJ Party nebo potkávat na ulici ženy bez abáji je to znamení, že se něco děje.

Přitom ještě před pár týdny mluvil Velký muftí, šejch Abdul Azíz Al Šejch o neblahém dopadu chození do kina. A není to tak dávno, co jeden z výše postavených duchovních protestoval proti stavbě sněhuláků coby projevu neislámské modloslužby.

Saúdská Arábie se však vypravila jiným směrem a snaží se dohnat západ přinejmenším v určitých ohledech. Změny se velmi často týkají postavení žen, ty ještě letos budou smět usednout za volant a nedávno mohli poprvé navštívit fotbalové utkání na stadionu.

Král reformista

Tyto změny nejsou vždy protlačovány reformně orientovanými duchovními, stojí za nimi zejména nástupce trůnu, princ Mohamed bin Salmán. Jeho projekt by se dal nazvat Chléb a hry – lidé si budou moci více užívat života, nebo přinejmenším více veřejně, a zároveň se jim otevřou i možnosti seberealizace.

Princ Mohamed a jeho spolupracovníci lákají do Saúdské Arábie i přední západní univerzity a plánují vystavět zcela nové, technologicky vyspělé město v poušti.

Logo

Tento Mohamedův záměr není jen naplněním jeho osobních ambicí, ale také – možná posledním – pokusem zachránit saúdskou monarchii. Té ještě v tomto století dojde ropa, a ještě před tím možná zmizí i poptávka po ní. A dokonce i kdyby se tak nestalo, dojde trpělivost obyvatelstvu.

Obyvatelé Saúdské monarchie více cestují a studují v zahraničí, a nebo přinejmenším sedí u počítače připojeného na internet. Už jim nestačí to, co stačilo před generací, navíc na ropě založená ekonomika nevytváří dostatek pracovních míst.

Král jako diktátor?

Mohamed bin Salmán tedy reformuje ekonomiku a společnost, ale současně buduje nový druh autoritářství – jde tedy o liberalizaci jen v určitém smyslu. Nový režim se už nemá opírat o rozsáhlou rodinu Saúdů, ale ani o dvousetletou alianci s konzervativně naladěnými duchovními wahhábitského směru.

Princův reformní plán je tedy mnohem odvážnější a vlastně i obdivuhodnější, než by se mohlo zdát – jde mu o rozsáhlou společenskou proměnu a dokonce i novou definici islámu.

Rijád v Saúdské Arábii. Postup Islámského státu zvýšil obavy Rijádu, že se boje přelijí do Saúdské Arábie

Saúdi například končí s rozsáhlým financováním mešit na západě, což byl po dlouhá léta prostředek, jak šířit wahhábitskou interpretaci muslimské víry. Princ Mohamed vychází z přesvědčení, že zatímco dříve Saúdská Arábie extremismus vyvážela, nyní už ohrožuje i ji samotnou a musí věci zásadně změnit.

Saúdi jdou do kina

Je asi zbytečné podotýkat, že aby takový obrat byl úspěšný, musí vyjít nikoli shora, ale zevnitř prostředí, kterého se má týkat, včetně ultrakonzervativního duchovenstva.

Někteří pozorovatelé také pochybují, že právě princ Mohamed, ne příliš zcestovalý a prý velmi impulzivní člověk, je tím nejlepším kormidelníkem pro tento proces, a to i v rámci vládnoucí rodiny Saúdů. Jeho bratranců se však už asi nikdo ptát nebude.

V tuto chvíli se sami obyvatelé Saúdské Arábie chystají na svou první návštěvu biografu u sebe doma. Prvním veřejně promítaným filmem po znovuotevření kin má být americký akční snímek Black Panther.

Jan Fingerland

Je o princi, který se vrátí do rodné země, aby nastoupil na trůn po zemřelém otci. Nejdříve ale musí přemoci silné nepřátele a překonat mnoho nástrah. Jeho konečné vítězství ovšem zajistí bezpečnost nejen jeho vlasti, ale i celému světu. Asi jde o podobnost se Saúdskou Arábií zcela náhodnou, ale má cosi do sebe.

Spustit audio