Jakub Šiška: Šetření na ČD: Nové vedení bude mít o polovinu nižší platy
Měsíční příjem přesahující milion korun a především dvanáctimilionové odstupné, které si odvolaný šéf Českých drah Petr Žaluda odnese, je asi nejviditelnějším dokladem rozmařilosti, jaká na Českých drahách vládne. Ke cti nového ministra dopravy Zdeňka Žáka slouží, že na to poukazoval už před lety a že nyní, když má k tomu kompetenci, prosadil změnu.
Hlavním důvodem bleskové výměny vedení drah je však podle ministra vysoká zadluženosti firmy. Ta převyšuje 20 miliard korun, což už minulé vedení označovalo jako maximálně přípustnou hranici. Tyto dluhy jsou však důsledkem masivních investic do obnovy vozového parku, které byly nutné pro zvýšení kultury cestování a udržení konkurenceschopnosti. Možnosti, jak pokračovat v těchto investicích a zároveň nezvyšovat dluh, jsou velmi omezené. Dalibor Zelený už avizoval, že firma patrně nenakoupí 8 komfortních jednotek Railjet, kterými chtěla jezdit do Bratislavy a Budapešti. Pokračovat v obměně vozidel pro regionální tratě je ale nutné. Část peněž je možné získat z evropských fondů, ale za zbytek by se měla zaručit vláda, případně peníze dodat přímo, jak je třeba v Německu obvyklé.
Ještě problematičtější je situace v ČD Cargo, které se loni propadlo do ztráty téměř 2 miliardy korun. Dalibor Zelený slibuje obchodní ofenzívu, která firmě získá nové zákazníky a předvede jim, co všechno jsou dráhy schopné nabídnout. To zní hezky, ale za podmínek, které pro nákladní dopravu nastavil stát, nelze očekávat zázraky. Poplatky za použití kolejí jsou u nás ve srovnání s okolními státy nejvyšší, což přepravu po železnici značně prodražuje a přesouvá zboží na silnice. Chaos kolem úlev pro kusové zásilky, které ministerstvo napřed ohlásilo a následně odvolalo, oboru také nepřidal. Defenzívu železniční nákladní dopravy nedokáží prorazit ani soukromí dopravci, kteří se angažují prakticky výhradně v dopravě hromadných substrátů.
Blesková výměna vedení Českých drah se setkala s vlnou kritiky, že vláda bez mandátu dosazuje do státních podniků své věrné. Z věcného hlediska je ale dobře, že se ministr rozhodl na České dráhy osobně dohlédnout. Poslední roky to totiž vypadalo, že nevlastní stát České dráhy, ale České dráhy vlastní stát. Stačí si vzpomenout, jak Žaludův management všemožně sabotoval první veřejnou soutěž na provoz rychlíků nebo jak zatajoval informace o tom, kolik jim stát na jednotlivé tratě doplácí. Už tehdy se pod Petrem Žaludou chvěla židle, ale ministr Zbyněk Stanjura se ho odvolat neodvážil. Možný důvod naznačil nedávno sám Zdeněk Žák, když prohlásil, že některé politické strany si udělaly z Českých drah dojnou krávu, rozuměj: vysávaly z nich peníze do svých pokladen. Dokáže-li tomu udělat nynější ministr v demisi přítrž, bude to vpravdě hrdinský čin. Zkušenosti s předchozími šéfy resortu však radí nepodléhat předčasně optimismu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka