Izraelští žáci neznají Bibli

31. říjen 2010

Dosavadní výuka Bible se musí změnit. Dospěli k tomu izraelští experti na vzdělávání, kteří prověřovali, jak se o Bibli učí na tamních izraelských školách, a co děti a mladí lidé o Bibli vědí. Jejich zjištění byla nepříliš povzbudivá, a tak přišli s řadou návrhů.

Který předmět je u izraelských žáků nejméně oblíbený? Není to matematika, fyzika ani chemie, nýbrž Bible. Přitom výuka Bible má v izraelském prostředí obzvláštní význam, a to zdaleka nejen u věřící menšiny, ale i pro průměrného sekulárního mladého Izraelce. Vždyť vyprávění o exodu Izraelitů z Egypta, o králi Davidovi nebo proroku Danielovi jsou vlastně příběhy z tamních národních dějin. Přesto zvláštní ministerská komise zjistila, že nejen že dvanácti- až osmnáctiletí žáci nemají předmět Bible rádi, ale také že se tato látka špatně učí a také že mladí lidé odcházejí do dospělosti s minimem znalostí.

„Mnoho studentů dnes složí maturitu, aniž by znali obsah knihy Genesis, věděli něco podstatného o Abrahámovi nebo měli nějakou znalost hlavních proroků,“ říká Drora Levyová, která měla výzkum na starosti. Také redaktor izraelského listu Jediot Achronot konstatuje, že kdybychom se průměrného izraelského žáka zeptali třeba na Desatero přikázání, rozhostilo by se ohlušující ticho. Týká se to samozřejmě dětí a mladých lidí ze sekulárních nebo jen tradičně věřících rodin, jakých je ovšem v Izraeli většina.

Ministerstvo školství proto navrhlo úplně změnit dosavadní způsob výuky, která zatím měla tak bídné výsledky. Nyní například žáci už nebudou pracovat s různými příručkami a brožurkami, které dostávali k dispozici, a které text Bible zjednodušovaly. Komise totiž zjistila, že děti se kvůli přemíře učebních materiálů, ale také kvůli své pohodlnosti nakonec vůbec nedostaly k tomu, aby studovaly vlastní text Bible.

Školy také budou muset dodržovat předepsaný chronologický postup při výuce, a budou povinny probrat konkrétní témata, jako je obsah knihy Genesis, a zaujímat k nim vlastní postoj. Jinak totiž učitelé setrvávají jen u svých oblíbených témat, a zbytečně trvají na tom, aby se žáci zabývali různými technickými nebo lingvistickými neobvyklostmi biblických textů, místo aby se zamýšleli nad podstatou toho, o čem je v Bibli řeč.

„Například právě kniha Genesis je genetickým kódem celé Bible, je naší minulostí, a zároveň příslibem další budoucnosti.“ říká Drora Levyová, jejíž skupina změny navrhla. „Lidé, kteří byli od dětství vystaveni textům, jako je třeba i Píseň písní, se umějí lépe vyjadřovat, rozumějí idiomům a jsou všeobecně vnímavější než ostatní. Nepotřebujeme pouze inženýry a právníky, ale lidi, kteří umějí být zvědaví i kritičtí,“ napsal o krizi ve výuce Bible jeden izraelský publicista.

Práce komise však není u konce, zatím se odborníci zabývali tím, co se učí dvanácti až osmnáctiletí žáci. Nyní se zaměří na děti od šesti do dvanácti let.

Spustit audio